Tuesday, July 16, 2013

ბერტ სტერ­ნის მე­რი­ლინ მონ­როს I Wanna Be Loved By You

რამ­დე­ნი­მე დღის წი­ნათ, ნიუ იორ­კ­ში თა­ვის სახ­ლ­ში 83 წლის ასაკ­ში ცნო­ბი­ლი ამე­რი­კე­ლი ფო­ტოგ­რა­ფი, დო­კუ­მენ­ტა­ლის­ტი და მე­რი­ლინ მონ­როს ფო­ტო­ე­ბის, მათ შო­რის ნი­უს, ყვე­ლა­ზე დი­დი კო­ლექ­ცი­ის ავ­ტო­რი ბერტ სტერ­ნი გარ­და­იც­ვა­ლა.

სა­რეკ­ლა­მო-კო­მერ­ცი­უ­ლი, მო­დის, ტუ­რის­ტუ­ლი, ერ­თი სიტყ­ვით გლა­მუ­რუ­ლი ჟურ­ნა­ლე­ბის მუდ­მი­ვი ავ­ტო­რი და „სე­ლებ­რი­თე­ბის“ პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლი ფო­ტოგ­რა­ფი, იგი თა­ვის გმი­რებ­ზე არა­ნაკ­ლე­ბად ცნო­ბი­ლი და მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი ფი­გუ­რა გახ­და.

მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ სტერ­ნის დი­დი ფო­ტო­კო­ლექ­ცია მო­ი­ცავს ამე­რი­კის ის­ტო­რი­ის­თ­ვის თუ პოპ­კულ­ტუ­რის­თ­ვის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვან იმი­ჯებს, იგი ძა­ლი­ან პო­პუ­ლა­რუ­ლი მა­ინც ორი ძი­რი­თა­დი „ხა­ზის“ გა­მო გახ­და. მან ჟურ­ნალ Vogue-ის შეკ­ვე­თით მე­რი­ლინ მონ­როს სიკ­ვ­დილ­მა­დე 6 კვი­რით ად­რე სა­მი დღის გან­მავ­ლო­ბა­ში 2 500 ფო­ტო გა­და­უ­ღო („უკა­ნას­კ­ნე­ლი სე­ან­სი“, 1962). ეს ფო­ტო­სე­სია სა­წოლ­ში შიშ­ვე­ლი მონ­როს სხე­უ­ლის ერ­თ­გ­ვა­რი უკა­ნას­კ­ნე­ლი კო­ლექ­ცი­აც აღ­მოჩ­ნ­და. ოთხი წლით ად­რე კი ბერტ სტერ­ნ­მა ნი­უ­პორ­ტის ჯაზ­ფეს­ტი­ვალ­ზე დო­კუ­მენ­ტუ­რი ფილ­მი „ზაფხუ­ლის დღის ჯა­ზი“ გა­და­ი­ღო, სა­დაც ჩაკ ბე­რი, ლუი არ­ს­მ­ტ­რონ­გი, ანი­ტა ოდეი, თე­ლო­ნი­უს მონ­კი და სხვა­ნი გა­მო­დი­ოდ­ნენ. ფილ­მ­მა ვე­ნე­ცი­ის კი­ნო­ფეს­ტი­ვალ­ზე სა­უ­კე­თე­სო დო­კუ­მენ­ტუ­რი ფილ­მის პრი­ზი და­იმ­სა­ხუ­რა, ხო­ლო ამე­რი­კის კონ­გ­რე­სის ბიბ­ლი­ო­თე­კის მი­ერ „კულ­ტუ­რის ღირ­შე­სა­ნიშ­ნა­ო­ბა­დაა“ აღი­ა­რე­ბუ­ლი.


რუ­სი ებ­რა­ე­ლი ემიგ­რან­ტე­ბის შვილ­მა ბერტ სტერ­ნ­მა სკო­ლის დამ­თავ­რე­ბის შემ­დეგ ტან­საც­მ­ლის მა­ღა­ზი­ა­ში და­იწყო მუ­შა­ობ­და. ფო­ტო­კა­რი­ე­რა ჟურ­ნალ­ში Look ერთ რი­გით სა­ფოს­ტო კლერ­კად მსა­ხუ­რე­ბი­დან და­იწყო. შემ­დეგ კო­რე­ის ომის გა­და­სა­ღე­ბად იაპო­ნი­ა­ში გა­ემ­გ­ზავ­რა და სტერ­ნის დე­ბი­უ­ტი სწო­რედ ეს ფო­ტო­რე­პორ­ტა­ჟი გახ­და. შემ­დეგ კი მო­დის სამ­ყა­რო, სა­დაც სტერ­ნი მა­შინ­დელ სუ­პერ­მო­დელ ტვი­გის იღებ­და, ამას სხვა უამ­რა­ვი კო­მერ­ცი­უ­ლი პრო­ექ­ტიც მოჰ­ყ­ვა: კო­კა კო­ლას რეკ­ლა­მი­დან ვიდ­რე ცი­ვი ომის პე­რი­ოდ­ში არ­ყის Smirnoff სა­რეკ­ლა­მო კამ­პა­ნი­ამ­დე. ამ სას­მე­ლის ყვე­ლა­ზე კო­მერ­ცი­უ­ლი პოს­ტე­რი კი სამ­კუთხა ფორ­მის ბო­კალ­ში გი­ზის პი­რა­მი­დის თავ­და­ყი­რა ანა­რეკ­ლი აღ­მოჩ­ნ­და, რო­მელ­მაც კომ­პა­ნი­ას დი­დი შე­მო­სა­ვა­ლი მო­უ­ტა­ნა; მოგ­ვი­ა­ნე­ბით - ჰო­ლი­ვუ­დის მსა­ხი­ო­ბე­ბის და­სა­მახ­სოვ­რე­ბე­ლი ხა­ტე­ბი, მე­ო­რე ქორ­წი­ნე­ბა სა­ბა­ლე­ტო მო­ცეკ­ვა­ვე­ზე, სტუ­დი­ე­ბი­სა და მა­ღა­ზი­ე­ბი გახ­ნ­სა, გა­მო­ფე­ნე­ბი, გამ­დიდ­რე­ბა, პენ­ტ­ჰა­უ­სი მან­ჰე­ტენ­ზე და გლა­მუ­რი. იგი სტენ­ლი კუბ­რი­კის „ლო­ლი­ტა­სა“ და ჯო­ზეფ მან­კი­ე­ვი­ჩის „კლე­ო­პატ­რას“ სცე­ნებს იღებს. 5 წლის წი­ნათ კი ბერტ სტერ­ნ­მა მე­რი­ლინ მონ­როს ფო­ტო­სე­სი­ის „უკა­ნას­კ­ნე­ლი სე­ან­სის“ „რე­ინ­კარ­ნა­ცია“ სცა­და. მო­დე­ლად ჰო­ლი­ვუ­დე­ლი „ცუ­დი გო­გო­ნა“ ლინ­დ­სი ლო­ჰა­ნი აირ­ჩია. თა­ვად კი ამ პრო­ექ­ტ­ზე, რო­გორც მის სა­კუ­თარ „დე ჟა ვი­უ­ზე“ ისე სა­უბ­რობ­და. ეს ორი მსა­ხი­ო­ბი, ცხა­დია, ერ­თი სას­წო­რის თეფ­შებ­ზე ვერ და­ი­დე­ბა, მაგ­რამ არის რა­ღაც რაც მათ აერ­თი­ა­ნებთ - ორი­ვე­ნი ტაბ­ლო­ი­დე­ბის დე­დოფ­ლე­ბი არი­ან. ბერტ სტერ­ნ­მა ნა­ხე­ვარ სა­უ­კუ­ნის წი­ნან­დელ ფო­ტო­ებ­ში მე­რი­ლი­ნი მსა­ხი­ო­ბის გრი­მი­სა და ტან­საც­მ­ლის გა­რე­შე გა­და­ი­ღო. ერ­თ­გან ქალს სას­მე­ლი­ა­ნი ჭი­ქა უჭი­რავს და ფო­ტო­ებ­ზე თით­ქოს ჩანს, რომ მთვრა­ლია. სტერ­ნი ამ­ბობ­და, რომ იმ დღე­ებ­ში მე­რი­ლი­ნი ძა­ლი­ან სევ­დი­ა­ნი, უბე­დუ­რი ჩან­და და ამის შე­სა­ხებ უთ­ქ­ვამს კი­დეც ფო­ტოგ­რა­ფის­თ­ვის. სწო­რედ სტერ­ნის ამ გა­ბე­დულ, მაგ­რამ არა­ვულ­გა­რულ ფო­ტო­ებ­ში მე­რი­ლინ მონ­როს მო­ნუ­მენ­ტურ სექ­სუ­ა­ლურ ხატს მოწყ­ვ­ლა­დო­ბის ბზა­რი უჩ­ნ­დე­ბა.

დი­დი ვაშ­ლის ქა­ლაქ­მა ბერტ სტერნს არა­ერ­თხელ უმას­პინ­ძ­ლა. ყვე­ლა­ზე ბო­ლოს მი­სი ნა­მუ­შევ­რე­ბი გა­სულ შე­მო­დო­მა­ზე ნიუ იორ­კ­ში მილკ გა­ლე­რე­ის კედ­ლებ­ზე ვნა­ხე, რო­ცა იქ გა­მო­ფე­ნა „ისევ მე­რი­ლი­ნი“ გა­იხ­ს­ნა. 2011- ში კი ეს გა­ლე­რეა ბერტ სტრენს ისევ მას­პინ­ძ­ლობ­და და ისევ ამე­რი­კის ოფი­ცი­ა­ლუ­რი სექს - სიმ­ბო­ლოს ფო­ტო­სე­რი­ით. ბო­ლო პრე­ზენ­ტა­ცი­ა­ზე ჰა­ერ­ში მე­რი­ლინ მონ­როს I Wanna Be Loved By You ჟღერ­და, კედ­ლებ­ზე კი - მსა­ხი­ო­ბის ბო­ლო ფო­ტო­ე­ბის აბ­რ­ჭყ­ვი­ა­ლე­ბუ­ლი ვერ­სი­ე­ბი. იქ, სა­დაც მე­რი­ლი­ნი მარ­გა­ლი­ტის­ფერ მძი­ვებ­შია, ხო­ლო ფო­ტოგ­რა­ფი­ებს ვერ­ცხ­ლის­ფე­რი ქვე­ბი და­ე­მაგ­რა და ამით სევ­და­ნა­რა­ვი და ნოს­ტალ­გი­უ­რი სუ­რა­თე­ბი თით­ქოს გა­ა­ხა­ლის­და. რო­გორც თქვეს, იმ დღე­ებ­ში მილკ გა­ლე­რე­ის ამ ფო­ტო­გა­მო­ფე­ნის გახ­ს­ნა­ზე თა­ვად ბერტ სტერ­ნიც იყო, მაგ­რამ ინ­კოგ­ნი­ტო­დო. თა­ვად ფო­ტო­ხე­ლო­ვა­ნი კი, რო­მე­ლიც მა­შინ პო­პულ­რო­ბის პიკ­ზე იყო, ასე იხ­სე­ნებს „მე­რი­ლი­ნის დღე­ებს“: „მე მას­თან შე­სახ­ვედ­რად ისე ვემ­ზა­დე­ბო­დი, რო­გორც საყ­ვა­რე­ლი მა­მა­კა­ცი, მაგ­რამ მი­ვე­დი, რო­გორც ფო­ტოგ­რა­ფი“.



გაზეთი "24 საათი"

06.07.13

No comments:

Post a Comment