Friday, October 25, 2013

ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბე­ბი უპირ­ვე­ლეს ყოვ­ლი­სა - Human Rights Watch-ის კი­ნო­ფეს­ტი­ვა­ლი


პირ­ვე­ლი სა­ერ­თა­შო­რი­სო კი­ნო­ფეს­ტი­ვა­ლი, რო­მე­ლიც კონ­კ­რე­ტულ თე­მას -ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბებს მი­ეძღ­ვ­ნა 2001 წელს ვარ­შა­ვა­ში გა­ი­მარ­თა.

თუმ­ცა ამ თა­რი­ღამ­დე ად­რე, XX სა­უ­კუ­ნის შუა 90 - იანებ­ში სა­ერ­თა­შო­რი­სო ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ამ Human Rights Watch გა­მარ­თა მი­სი პირ­ვე­ლი კი­ნო­ფო­რუ­მი, რომ­ლის მი­ზა­ნი მსოფ­ლი­ოს სხვა­დას­ხ­ვა ქვეყ­ნებ­ში ადა­მი­ა­ნის სა­მო­ქა­ლა­ქო აქ­ტი­ვო­ბის, ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბე­ბის დარ­ღ­ვე­ვე­ბი­სა და მათ და­სა­ცა­ვად ბრძო­ლის თე­მა­ზე შექ­მ­ნი­ლი ფილ­მე­ბის ფარ­თე მა­ყუ­რებ­ლის­თ­ვის წარ­დ­გე­ნა გახ­ლ­დათ.

ბუ­ნებ­რი­ვია, ეს კი­ნო­ფეს­ტი­ვა­ლი ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბე­ბის დაც­ვის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბი­სა და მსოფ­ლი­ოს სხვა­დას­ხ­ვა ქვე­ყა­ნა­ში ერ­თი ადა­მი­ა­ნის თუ ადა­მი­ან­თა ჯგუ­ფე­ბის ბრძო­ლის ერ­თ­გ­ვა­რი მხატ­ვ­რულ-დო­კუ­მენ­ტუ­რი მა­ტი­ა­ნეც გახ­და. ნიუ იორ­კ­ში ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბე­ბის კი­ნო­ფეს­ტი­ვა­ლი ზაფხუ­ლის პირ­ველ თვეს გა­ი­მარ­თა. მას­ზე წა­რად­გი­ნეს ის ფილ­მე­ბი, რო­მე­ლიც უკ­ვე ამა­ვე ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ის კი­ნო­ფეს­ტი­ვა­ლებ­ზე ევ­რო­პა­ში ლონ­დონ­სა და ცი­უ­რიხ­ში, კა­ნა­და­ში ტო­რონ­ტო­ში, აშშ-ში კი ჩი­კა­გო­სა და ფი­ლა­დელ­ფი­ა­ში, სან დი­ე­გო­სა და და­ლას­ში, ვა­შინ­გ­ტონ­სა და სან ფრან­ცის­კო­ში და ამე­რი­კის სხვა დიდ და პა­ტა­რა ქა­ლა­ქებ­ში აჩ­ვე­ნეს, თუმ­ცა ნიუ იორ­კე­ლე­ბი და ქა­ლა­ქის სტუმ­რე­ბი ზო­გი­ერ­თი ფილ­მის პრე­მი­რა­საც და­ეს­წ­რ­ნენ. „ჰი­უ­მან რა­ითს ვოთ­ჩის“ რი­გით 24-ე ფეს­ტი­ვა­ლის მზა­დე­ბი­სას საპ­როგ­რა­მო კო­მი­ტეტ­მა 500 ფილ­მი­დან ისი­ნი აარ­ჩია, რო­მე­ლიც, მი­სი აზ­რით, კი­ნო­ფო­რუ­მის­თ­ვის ღი­რე­ბუ­ლია. შერ­ჩე­უ­ლი ფილ­მებ­მა კი კი­დევ ერ­თხელ გა­ი­ა­რეს ექ­ს­პერ­ტი­ზა თა­ვად უფ­ლე­ბა­დამ­ც­ვე­ლი ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ის წევ­რე­ბის მხრი­დან იმის­თ­ვის, რომ ფილ­მ­ში მოთხ­რო­ბი­ლი ამ­ბე­ბის აუთენ­ტუ­რო­ბა დო­კუ­მენ­ტუ­რად და­დას­ტუ­რე­ბუ­ლი­ყო, რაც კი­ნო­ფო­რუმს არა­ზუს­ტი ფაქ­ტე­ბის ტი­რა­ჟი­რე­ბი­სა­გან თუ ინ­ტერ­პ­რე­ტი­რე­ბის­გან მაქ­სი­მა­ლუ­რად და­ი­ცავ­და.

ჩი­კა­გო­ში გა­მარ­თულ ფეს­ტი­ვალ­ზე და­ნი­ე­ლი რე­ჟი­სო­რის ლი­ზა ბირკ პე­დერ­სე­ნის „პუ­ტი­ნის კოც­ნა“ (2011) აჩ­ვე­ნეს. ფილ­მი ვ. პუ­ტი­ნის ეპო­ქის „პრო­დუქტ“ 19 წლის მა­შა დრო­კო­ვას „პო­ლი­ტი­კუ­რი გზის“ შე­სა­ხებ მოგ­ვითხობს. მა­შა რუ­სუ­ლი ნა­ცი­ო­ნა­ლის­ტუ­რი პარ­ტი­ის „ნა­შის“ წევ­რია და ისიც იმ ადა­მი­ან­თა რიცხ­ვ­შია, ვი­საც რუ­სე­თის იმ­პე­რია მსოფ­ლი­ოს სუ­პერ­სა­ხელ­მ­წი­ფო უნ­და გა­ხა­დოს. თუმ­ცა­ღა მოგ­ვი­ა­ნე­ბით იგი ან­ტი­პუ­ტი­ნისტ ჟურ­ნა­ლისტ ოლეგ კა­შინს უმე­გობ­რ­დე­ბა და მას­თან და მის მე­გობ­რებ­თან უფ­რო მეტ სა­ერ­თოს პო­უ­ლობს, ვიდ­რე მოძ­რა­ო­ბა „ნა­შის­თან“. მე­რე კი ოლეგ კა­შინს თავს და­ეს­ხ­მი­ან და რკი­ნის არ­მა­ტუ­რას 56 ჯერ და­არ­ტყა­მენ. ის გა­დარ­ჩე­ბა. და მა­შაც არ­ჩე­ვა­ნის წი­ნა­შე დგე­ბა. იგი ტო­ვებს პუ­ტი­ნის­ტურ მოძ­რა­ო­ბას. ნიუ იორ­კ­ში კი პუ­ტი­ნის თე­მას კი­დევ ერ­თხელ და­უ­ბუნ­დ­ნენ. აქ შედ­გა ბრი­ტა­ნე­ლი მა­იკ ლერ­ნე­რი­სა და რუ­სი მაქ­სიმ პოზ­დო­როვ­კი­ნის ბრი­ტა­ნულ - რუ­სუ­ლი წარ­მო­ე­ბის კოპ­რო­დუქ­ტის „Pussy Riot: პანკ ლოც­ვა“ პრე­მი­ე­რა. 2011 წელს სა­ეჭ­ვო არ­ჩევ­ნე­ბის შემ­დეგ პუ­ტი­ნი კრემ­ლ­ში დაბ­რუნ­და. ერ­თი წლის თავ­ზე რა­დი­კა­ლურ­მა ფე­მი­ნის­ტურ­მა პანკ ჯგუფ­მა სა­ხელ­წო­დე­ბით Pussy Riot მოს­კოვ­ში ქრის­ტე მხსნე­ლის ეკ­ლე­სი­ა­ში რამ­დე­ნი­მე წუ­თი­ა­ნი აქ­ცია მო­აწყო, რომ­ლის დრო­საც პანკ ლოც­ვა „ღვთის­მ­შო­ბე­ლო, პუ­ტი­ნი გან­დევ­ნე“ შე­ას­რუ­ლა. ფილ­მი სა­მი და­პა­ტიმ­რე­ბუ­ლი ახალ­გაზ­რ­დის გა­სა­მარ­თ­ლე­ბის ის­ტო­რი­ის, მათ წი­ნა­აღ­მ­დეგ აგო­რე­ბუ­ლი აბ­სურ­დუ­ლი კამ­პა­ნი­ის ეპი­ზო­დე­ბის, რუ­სუ­ლი მარ­თ­ლ­მ­სა­ჯუ­ლე­ბის არა­ა­დეკ­ვა­ტუ­რო­ბის, სო­ცი­ა­ლუ­რი პრო­ტეს­ტი­სა და ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბე­ბის რეპ­რე­სი­რე­ბის მექ­ს­ნიზ­მე­ბის შე­სა­ხებ მოგ­ვითხ­რობს.

რე­ჟი­სორ ალ რე­ი­ნერ­ტის ნა­მუ­შე­ვა­რი „არა­რე­ა­ლუ­რი ოც­ნე­ბა: მა­იკლ მორ­ტო­ნის ის­ტო­რია“ (2013), ჩე­მი აზ­რით, კი­ნო­ფეს­ტი­ვა­ლის უმ­ნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნე­სი ფილ­მი გახ­ლ­დათ, რო­მე­ლიც მი­უ­თი­თებს არა მხო­ლოდ აშშ-ის სა­სა­მარ­თ­ლო სის­ტე­მის ხარ­ვე­ზებ­ზე, არა­მედ ზო­გა­დად მარ­თ­ლ­მ­სა­ჯუ­ლე­ბის (მათ შო­რის, სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში) პრობ­ლე­მა­ტი­კა­ზე, ასე­ვე სა­სა­მარ­თ­ლო გან­ხილ­ვე­ბის თუ გა­ნა­ჩე­ნის გა­მო­ტა­ნის შემ­დეგ ად­ვო­კა­ტე­ბის პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლიზ­მი­სა და სა­მო­ქა­ლა­ქო პა­სუ­ხიმ­გებ­ლო­ბის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა­ზე. საქ­მე იმა­შია, რომ 1986 წელს მა­იკლ მორ­ტო­ნის მე­უღ­ლე ქრის­ტი­ნა მა­თი ერ­თა­დერ­თი მცი­რეწ­ლო­ვა­ნი შვი­ლის თან­დას­წ­რე­ბით მხე­ცუ­რად მოკ­ლეს. პრო­კუ­რა­ტუ­რამ ეჭ­ვი მა­იკ­ლ­ზე მი­ი­ტა­ნა, ხო­ლო სა­სა­მარ­თ­ლომ მას გა­მამ­ტყუ­ნე­ბე­ლი გან­ჩე­ნი გა­მო­უ­ტა­ნა. მა­იკ­ლ­მა 25 წე­ლი ცი­ხე­ში გა­ა­ტა­რა და, ბუ­ნებ­რი­ვია, იგი ამ ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში სა­ზო­გა­დო­ე­ბის­თ­ვის უჩი­ნა­რი იყო. მაგ­რამ მორ­ტო­ნის ად­ვო­კა­ტე­ბი არ დუმ­დ­ნენ. მათ, რო­გორც იქ­ნა, დნმ-ის ლა­ბო­რა­ტო­რი­უ­ლი ექ­ს­პერ­ტი­ზის ჩა­ტა­რე­ბას მი­აღ­წი­ეს და ამ მტი­ცე­ბუ­ლე­ბით მსჯავ­რ­დე­ბუ­ლი გა­მარ­თ­ლ­და. ფილ­მი მოგ­ვითხობს იმა­ზე, რომ სწო­რედ ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბე­ბის უზე­ნა­ე­სო­ბა და მა­თი დაც­ვის­თ­ვის პრო­ფე­სი­უ­ლად მებ­რ­ძო­ლი ადა­მი­ა­ნე­ბი ქმნი­ან ისეთ ცნე­ბას, რო­გო­რი­ცაა ზო­გა­დად მარ­თ­ლ­მ­სა­ჯუ­ლე­ბა, მორ­ტო­ნის „ქე­ი­სის“ შემ­თხ­ვე­ვა­ში კი - აშშ-ის თე­მი­დას მი­უ­კერ­ძო­ებ­ლო­ბი­სა და სა­მარ­თ­ლი­ა­ნო­ბის პრინ­ცი­პი.

ბრი­ტა­ნე­ლი დო­კუ­მენ­ტა­ლის­ტის ჰა­რი ფრი­ლენ­დის „მზის ჩრდი­ლი“ (2012) შო­კის­მომ­გ­ვ­რე­ლი ფილ­მია (რე­ჟი­სო­რი მას ექ­ვ­სი წე­ლი იღებ­და), რო­მე­ლიც ტან­ზა­ნი­ის ბარ­ბა­რო­სულ ადათ - წეს­ზე მოგ­ვითხობს. ტან­ზა­ნი­ის სოფ­ლებ­ში არ­სე­ბუ­ლი ცრურ­წ­მე­ნე­ბის სა­ფუძ­ველ­ზე ალ­ბი­ნო­სე­ბი არა­ა­და­მი­ა­ნე­ბად არი­ან მიჩ­ნე­უ­ლი და ამი­ტომ უნ­და და­ი­ხო­ცონ. ალ­ბი­ნო­სი ჯო­ზე­ფატ ტორ­ნე­რი ცდი­ლობს თე­მის ვა­ლურ ადათს და­უ­პი­რის­პირ­დეს. აქ­ტი­ვის­ტი ხან­და­ხან ფიქ­რობს, რომ უაზ­როა ეს ბრძო­ლა, იგი არა­ვის ენ­დო­ბა, თა­ვის ნა­თე­სა­ვებ­საც კი. მი­სი მკვლე­ლი, მტე­რი ყო­ველ წამს ნე­ბის­მი­ე­რი შე­იძ­ლე­ბა აღ­მოჩ­ნ­დეს, მაგ­რამ ისიც იცის, რომ ვალ­დე­ბუ­ლია არ გა­ჩერ­დეს. ტორ­ნე­რი სხვა 65 ალ­ბი­ნოსს პო­უ­ლობს, მათ შო­რის 15 წლის ვე­დას­ტუს­საც, რო­მელ­საც სკო­ლა­ში დას­ცი­ნი­ან, აბუ­ჩად იგ­დე­ბენ. მი­ზე­ზი? ვე­დას­ტუსს შავ­კა­ნი­ა­ნე­ბის­გან გან­ს­ხა­ვევ­ბუ­ლი კა­ნის ფე­რი აქვს. რო­ცა თეთ­კა­ნი­ა­ნი და თეთ­რ­წამ­წა­მა ბი­ჭი და­ი­ბა­და, დე­და­მისს მი­უ­თი­თეს, რომ მას ჩვი­ლი უნ­და მო­ეკ­ლა. ფილ­მ­ში სას­ტიკ ცრურ­წ­მე­ნებ­სა და ზღვრულ სი­ძულ­ვილს უპი­რის­პირ­დე­ბა ადა­მი­ა­ნე­ბის ტან­ჯ­ვა და ის სუ­ლი­ე­რი ტკი­ვი­ლი, რო­მელ­საც სა­ზო­გა­დო­ე­ბი­სა­გან გა­რიყ­ვა იწ­ვევს. ალ­ბი­ნო­სე­ბი სოფ­ლებ­ში და­დი­ან და უხ­ს­ნი­ან ადა­მი­ა­ნებს, რომ მა­თი კა­ნი ისე­თი­ვეა, რო­გო­რიც შავ­კა­ნი­ა­ნე­ბის. ოღონდ ფე­რია გან­ს­ხა­ვა­ვე­ბუ­ლი. შეკ­რე­ბილ ადა­მა­ი­ნებს ჯო­ზე­ფატ ტორ­ნე­რი სთხოვს: „ჩვენ არა ვართ ეშ­მე­ბი. არ მოგ­ვ­კ­ლათ“.


მა­რო­კო­ე­ლი რე­ჟი­სო­რის კა­რი­მა ზო­უ­ბი­რის ფილ­მი „კა­მე­რა/ ქა­ლი“ (2012) ქვეყ­ნის ტრა­დი­ცი­უ­ლი ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბი­სა და ქალ­თა უფ­ლე­ბე­ბის ურ­თი­ერ­თ­მი­მარ­თე­ბა­ზე მოგ­ვითხ­რობს. გან­ქოწ­რი­ნე­ბუ­ლი ხა­ჯი­რა, რო­მე­ლიც ოჯახს არ­ჩენს, სა­ქორ­წი­ნო წვე­უ­ლე­ბე­ბის ოპე­რა­ტო­რია, ამი­ტო­მაც მას მუ­შა­ო­ბა ძი­რი­თა­დად ღა­მე უწევს, რაც ქა­ლის ძმა­სა და დე­დას არ მოს­წონთ და ხა­ჯი­რას ხე­ლა­ხა­ლი და­ქორ­წი­ნე­ბა უნ­დათ. ქორ­წი­ნე­ბის მხი­ა­რუ­ლე­ბა მკვეთ­რად კონ­ტ­რას­ტი­რებს ხა­ჯი­რა­სა და მი­სი მე­გობ­რის, ასე­ვე გან­ქორ­წი­ნე­ბუ­ლი ბო­უჩ­რას ოჯა­ხუ­რი ცხოვ­რე­ბი­სა და გან­ქორ­წი­ნე­ბის სირ­თუ­ლე­ებ­ზე გუ­ლახ­დილ სა­უ­ბარ­თან. ირა­ნე­ლი რე­ჟი­სო­რის როხ­სა­რეხ მაჰ­რა­მის ფილ­მ­ში „კი­ბე­ებ­ზე ას­ვ­ლა“ (2011) მოგ­ვითხობს 9 წლის ასაკ­ში გათხო­ვი­ლი აკ­მა­რის შე­სა­ხებ, რო­მელ­მაც იმის­თ­ვის, რომ ქმრის­თ­ვის არ ეწყე­ნი­ნე­ბი­ნა, მა­ნამ­დე მი­ა­ტო­ვა სკო­ლა, სა­ნამ კითხ­ვას ის­წავ­ლი­და. მე­რე კი თა­ვი­სი თავ­ში მხატ­ვ­რის ნი­ჭი აღ­მო­ჩი­ნა და ახ­ლა უკ­ვე თა­ვად ბე­ბია მე­უღ­ლის­გან თან­ხ­მო­ბას ელის, რა­თა კაც­მა მას პა­რიზ­ში შვი­ლე­ბის მი­ერ ორ­გა­ნი­ზე­ბულ გა­მო­ფე­ნა­ზე გამ­გ­ზავ­რე­ბის უფ­ლე­ბა მის­ცეს. უკ­ვე ათ­წ­ლე­უ­ლე­ბია ისი­ნი ჩხუ­ბო­ბენ და რიგ­დე­ბი­ან, მაგ­რამ პრობ­ლე­მა არც კონ­ფ­ლიქ­ტით წყდე­ბა და არც პა­ტი­ე­ბით. ბრი­ტა­ნელ­მა რე­ჟი­სორ­მა კიმ ლონ­გი­ნო­ტომ, რო­მე­ლიც მსოფ­ლი­ო­ში ქალ­თა პრობ­ლე­მე­ბის შე­სა­ხებ გა­და­ღე­ბუ­ლი ფილ­მე­ბი­თაა ცნო­ბი­ლი, ნიუ იორ­კ­ში წა­რად­გი­ნა მი­სი ახა­ლი ფილ­მი „სალ­მა“ (2013). 13 წლის სალ­მა მშობ­ლებ­მა ერთ ოთახ­ში ჩა­კე­ტეს, შემ­დ­გო­მი 6 წე­ლი კი გო­გო­ნამ ჩა­რა­ზულ ოთხ კე­დელ­ში გა­ა­ტა­რა, სა­დაც გი­სო­სე­ბი­ა­ნი ფან­ჯა­რა სალ­მას ერ­თა­დერ­თი გა­რე სამ­ყა­რო იყო. გო­გო­ნა კი ამ დროს ყვე­ლას­გან უჩუმ­რად ქა­ღალ­დის ნაგ­ლე­ჯებ­ზე ლექ­სებს წერ­და. ამ ფან­ჯ­რი­და­ნაც მხო­ლოდ ქუ­ჩა ჩან­და. დე­და მას გათხო­ვე­ბას აიძუ­ლებ­და, მე­უღ­ლემ კი წე­რა აუკ­რ­ძა­ლა და რო­ცა გა­ი­გო, რომ რა­ღაც ხერ­ხე­ბით მი­სი ცო­ლის ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბი გა­მომ­ცე­მელს ხელ­ში ჩა­უ­ვარ­და, მან ცო­ლი 20 წლით სახ­ლ­ში ჩა­კე­ტა და ემუქ­რე­ბო­და, რომ თუ სალ­მა თა­ვის საქ­მი­ა­ნო­ბას კვლავ გა­ნაგ­რ­ძობ­და, იგი მას მჟა­ვას სა­ხე­ზე შე­ას­ხამ­და. მჟა­ვის შეს­ხ­მა ინ­დო­ეთ­ში ქა­ლის და­მა­ხინ­ჯე­ბი­სა და მოკ­ვ­ლის ყვე­ლა­ზე პო­პუ­ლა­რუ­ლი მე­თო­დია. მაგ­რამ სალ­მა ქა­ღალ­დის ნაგ­ლე­ჯებ­ზე წე­რას მა­ინც ახერ­ხებ­და. მე­რე კი ინ­დო­ე­თის ცნო­ბი­ლი პო­ე­ტი გახ­და. სალ­მას არა­ორ­დი­ნა­ლუ­რი ცხოვ­რე­ბა და გამ­ძ­ლე­ო­ბა სხვა ინ­დო­ე­ლი ქა­ლე­ბის­თ­ვის იშ­ვი­ა­თი მა­გა­ლი­თი გახ­და. კიმ ლონ­გი­ნო­ტოს ფილ­მის რე­ა­ლუ­რი გმი­რი სალ­მა, ფაქ­ტობ­რი­ვად, ახა­ლი თა­ო­ბის­თ­ვის ერ­თ­გ­ვა­რი რო­ლუ­რი მო­დე­ლი გახ­და, რო­მელ­მაც არა­ერ­თი რეპ­რე­სი­რე­ბუ­ლი ქა­ლი იმ იმე­დით შთა­ა­გო­ნა, რომ მა­თაც შე­უძ­ლი­ათ „ტრა­დი­ცი­უ­ლი ქა­ლის“ ყო­ფის შეც­ვ­ლა. ამე­რი­კე­ლი რე­ჟი­სო­რის ფრი­და მო­კის ფილ­მი „ანი­ტა“ (2013) კი მოგ­ვითხ­რობს სექ­სუ­ა­ლურ მე­ძი­ებ­ლობ­ლო­ბა­ზე, რომ­ლის მსხვერ­პ­ლი 20 წლის წინ იურის­პ­რუ­დენ­ცი­ის ახალ­გაზ­რ­და პრო­ფე­სო­რი ანი­ტა ჰი­ლი გახ­და. იგი საქ­ვეყ­ნოდ, სე­ნა­ტის იური­დი­უ­ლი კო­მი­ტე­ტის სხდო­მა­ზე და­უ­პი­რის­პირ­და მო­ძა­ლა­დე მა­მა­კაცს, რო­მე­ლის კან­დი­და­ტუ­რა უზე­ნა­ე­სი სა­სა­მარ­თ­ლოს თავ­ჯ­დო­მა­რის პოს­ტ­ზე გა­ნი­ხი­ლე­ბო­და. სექ­სუ­ა­ლუ­რი მე­ძი­ებ­ლო­ბის ამ „ქე­ის­მა“ ამე­რი­კე­ლე­ბის სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი აზ­რის ააფეთ­ქა და ბიძ­გი მის­ცა მთე­ლი ქვეყ­ნის მაშ­ტა­ბით გენ­დე­რუ­ლი დის­კ­რი­მი­ნა­ცი­ის ამ სა­ხე­ო­ბის არ­სე­ბო­ბის შე­სა­ხებ ცხა­რე დის­კუ­სია დაწყე­ბუ­ლი­ყო. ეგ­ვიპ­ტე­ლი რე­ჟი­სო­რე­ბის ჯი­ჰა­ნი ნო­უ­ჯა­მი­სა და მო­ნა ელ­და­ი­ე­ფის ფილ­მი „რა­ფეა: მზის დე­და“ (2012) მოგ­ვითხ­რობს იორ­და­ნი­ის უდაბ­ნო­ში ბე­დუ­ი­ნელ მომ­თა­ბა­რე ქალ­ზე, რო­მელ­საც ქა­ლიშ­ვი­ლე­ბი ჰყავს და რო­მელ­საც სხვა 29 წე­რა-კითხ­ვის უცო­დი­ნარ ქალ­თან ერ­თად მზის ენ­რე­გი­ის ინ­ჟინ­რის უნარ-ჩვე­ვე­ბის სას­წავ­ლებ­ლად ექ­ვ­სი თვით ინ­დო­ეთ­ში უშ­ვე­ბენ. რა­ფე­ას ქმა­რი კი წი­ნა­აღ­მ­დე­გია ცო­ლის ინ­დო­ეთ­ში გამ­გ­ზავ­რე­ბის. ქალ­მა უნ­და აირ­ჩი­ოს რა გა­ა­კე­თოს... ის მი­დის ინ­დო­ეთ­ში და ბრუნ­დე­ბა „მზის დე­დად“...

კა­მე­რუ­ნუ­ლი ფილ­მი „ასე­თად და­ბა­დე­ბუ­ლი“ (2012) ამ ქვე­ყა­ნა­ში გეი წყვი­ლე­ბის გა­უ­საძ­ლის მდგო­მა­რე­ო­ბა­ზე მოგ­ვ­თხობს; გეი - თე­მის ცხოვ­რე­ბა­ზეა გა­და­ღე­ბუ­ლი სერ­ბი­უ­ლი კო­მე­დია „აღ­ლუ­მი“, რო­მე­ლიც გვიჩ­ვე­ნებს სერ­ბი­ა­ში გეი აღ­ლუ­მის ორ­გა­ნი­ზა­ტო­რე­ბის და­უს­რუ­ლე­ბელ პრობ­ლე­მებ­ზე გა­ნა­ხორ­ცი­ე­ლონ თა­ვი­ან­თი სა­მო­ქა­ლა­ქო უფ­ლე­ბე­ბი; ამე­რი­კუ­ლი ფილ­მი „ახა­ლი შა­ვი“ კი მე­რი­ლენ­დის შტატ­ში, სა­დაც 30 პრო­ცენ­ტი აფ­რო - ამე­რი­კე­ლია, ერ­თ­ს­ქე­სი­ან­თა ქორ­წი­ნე­ბის უფ­ლე­ბე­ბის­თ­ვის ბრძო­ლის ის­ტო­რი­ას გვიყ­ვე­ბა; გერ­მა­ნუ­ლი ფილ­მი „ბა­ნა­კი 14 - ტო­ტა­ლუ­რი კონ­ტ­რო­ლის ზო­ნა“(2012) კი მოგ­ვითხობს ჩრდი­ლო­ეთ კო­რე­ის ბა­ნაკ­ში და­ბა­დე­ბულ ბიჭ­ზე, სა­ხე­ლად ში­ნი, რომ­ლის მშობ­ლე­ბი პო­ლიტ­პა­ტიმ­რე­ბი არი­ან, ბავ­შ­ვი კი ძა­ლა­დო­ბი­სა და სი­სას­ტი­კის გა­რე­მო­ში იზ­რ­დე­ბა. ში­ნი ბა­ნა­კი­დან გარ­ბის, ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბე­ბის ცნო­ბი­ლი დამ­ც­ვე­ლი ხდე­ბა, მაგ­რამ თა­ვი­სუფ­ლებ­ზე მი­სი ცხოვ­რე­ბა ისე­ვე რთუ­ლია, რო­გორც ბა­ნაკ­ში. ფილ­მი „მკვლე­ლო­ბის აქ­ტი“ (2012) ინ­დო­ნე­ზი­ა­ში მოქ­მედ მკვლელ­თა გა­სამ­ხედ­რო­ე­ბულ დაჯ­გუ­ფე­ბა­ზე მოგ­ვითხობს, რომ­ლის კი­სერ­ზეა ერ­თი მი­ლი­ო­ნი ადა­მი­ა­ნის მკვლე­ლო­ბა, ათა­სო­ბით ადა­მი­ა­ნის წა­მე­ბა და გა­უ­პა­ტი­უ­რე­ბა. ფილ­მი დო­კუ­მენ­ტუ­რი მა­სა­ლის მხატ­ვ­რულ ექ­ს­პე­რი­მენტს წარ­მო­ად­გენს. ფილ­მი „დამ­ღუპ­ვე­ლი დახ­მა­რე­ბა“ (2012) კი ჰა­ი­ტი­ზე და­მან­გ­რე­ვე­ლი მი­წის­ძ­ვ­რის დროს მსოფ­ლი­ოს მი­ერ ამ ქვეყ­ნის­თ­ვის გა­ცე­მუ­ლი ჰუ­მა­ნი­ტა­რუ­ლი დახ­მა­რე­ბის და­გა­ცე­მის პრობ­ლე­მებ­ზე მოგ­ვითხ­რობს. ფილ­მი­დან ვი­გებთ, რომ ამ უზარ­მა­ზა­რი დახ­მა­რე­ბის ნა­წი­ლიც კი ად­რე­სა­ტამ­დე არ მი­სუ­ლა.

ყვე­ლა ამ და სხვა ფილ­მე­ბის უკან, რო­მე­ლიც კი­ნო­ფო­რუმ­ზე აჩ­ვე­ნეს, დგას „ჰი­უ­მან რა­ითს ვოთ­ჩის“ მი­ერ ჩა­ტა­რე­ბუ­ლი გა­მო­ძი­ე­ბე­ბი და კვლე­ვე­ბი. ფაქ­ტობ­რი­ვად, თი­თო­ე­ულ კი­ნოპ­რო­დუქტს შე­ე­სა­ბა­მე­ბა ამ ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ის ან­გა­რი­ში ან­და კონ­კ­რე­ტუ­ლი გან­ცხა­დე­ბა, რო­მე­ლიც ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბე­ბის კონ­კ­რე­ტულ დარ­ღ­ვე­ვას უკავ­შირ­დე­ბა. თა­ვის ან­გა­რი­შებ­ში Human Rights Watch-ი რუ­სეთ­ში ადა­მი­ა­ნის ფუნ­და­მენ­ტა­ლუ­რი უფ­ლე­ბე­ბის გა­თელ­ვა­სა და სა­ერ­თა­შო­რი­სო ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ე­ბის „უცხო­ელ აგენ­ტე­ბად“ გა­მოცხა­დე­ბის პო­ლი­ტი­კას აფიქ­სი­რებს; ორ­გა­ნი­ზა­ცია მკაც­რად აკონ­ტ­რო­ლებს ამე­რი­კის სის­ხ­ლის სა­მარ­თ­ლის მარ­თ­ლ­მ­სა­ჯუ­ლე­ბის ხარ­ვე­ზებს და ამა­ვე დროს აღ­ნიშ­ნავს იმ პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლე­ბის ღვაწლს, რომ­ლე­ბიც ებ­რ­ძ­ვი­ან ყვე­ლა იმ მან­კი­ე­რე­ბას, რო­მე­ლიც აშშ-ის სა­სა­მარ­თ­ლოს ჩრდილს აყე­ნებს. ორ­გა­ნი­ზა­ცია ასე­ვე შეზღუ­დულ შე­საძ­ლებ­ლო­ბის მქო­ნე­თა უფ­ლე­ბე­ბის დარ­ღ­ვე­ვას აფიქ­სი­რებს და იბ­რ­ძ­ვის იმის­თ­ვის, რომ მა­თი უფ­ლე­ბე­ბი გა­ნათ­ლე­ბა­სა და ნორ­მა­ლურ პი­რო­ბებ­ზე აღი­ა­რე­ბულ და მხარ­და­ჭე­რი­ლი იყოს რო­გორც სა­ხელ­მ­წი­ფოს, ასე სა­ზო­გა­დო­ე­ბის მხრი­დან. ორ­გა­ნი­ზა­ცია ახ­ლო აღ­მო­სავ­ლეთ­სა და ჩრდი­ლო­ეთ აფ­რი­კა­ში ქალ­თა დის­კ­რი­მი­ნა­ცი­ა­სა და დას­ჯის ბრუ­ტა­ლურ მე­თო­დებს არე­პორ­ტებს. 2012 წელს მა­რო­კო­ში 16 წლის გო­გო­ნა მა­მა­კაც­მა გა­ა­უ­პა­ტი­უ­რა, ახ­ლობ­ლე­ბი კი მსხვერპლს ამ კაც­ზე ცო­ლად გა­ყო­ლას აძა­ლებ­დ­ნენ. გო­გო­ნამ თა­ვი მო­იკ­ლა. Human Rights Watch -ი ჩა­ერ­თო ზე­მოხ­სე­ნე­ბუ­ლი კრი­მი­ნა­ლის გა­მო­ძი­ე­ბა­ში და სა­ხელ­მ­წი­ფოს მოს­თხო­ვა არ და­ეშ­ვა „შე­ღა­ვა­თე­ბი“ იმ მო­ძა­ლა­დე­ე­ბის მი­მართ, ვინც სექ­სუ­ა­ლურ ძა­ლა­დო­ბა­ში ბრალ­დე­ბით გა­სა­მარ­თ­ლე­ბის თა­ვი­დან აცი­ლე­ბის მიზ­ნით გა­უ­პა­ტი­უ­რე­ბულ­ზე ქორ­წინ­დე­ბა. ორ­გა­ნი­ზა­ცია ასე­ვე მო­ნი­ტო­რინგს უწევს ინ­დო­ე­თის კა­ნონ­მ­დებ­ლო­ბის რე­ფორ­მას, რომ­ლის თა­ნახ­მა­დაც სექ­სუ­ა­ლუ­რი ძა­ლა­დო­ბა კრი­მი­ნა­ლად უნ­და იქ­ნეს აღი­ა­რე­ბუ­ლი. 2012 წელს ნიუ დე­ლი­ში ჯგუ­ფუ­რი გა­უ­პა­ტი­უ­რე­ბის შე­დე­გად 23 წლის ქა­ლი გარ­და­იც­ვა­ლა. ეს გახ­და ოჯახ­ში ძა­ლა­დო­ბი­სა და გა­უ­პა­ტი­უ­რე­ბის სის­ხ­ლის სა­მარ­თ­ლის საქ­მედ ცნო­ბის სა­ბა­ბი და ად­გი­ლობ­რი­ვი კა­ნონ­მ­დებ­ლო­ბის სა­ერ­თა­შო­რი­სო ნორ­მებ­თან შე­სა­ბა­მი­სო­ბის თა­ო­ბა­ზე დის­კუ­სი­ის დაწყე­ბის მი­ზე­ზიც. კა­მე­რუ­ნი ლგბტ თე­მის მი­მართ და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბის მხრივ ერთ-ერთ ყვე­ლა­ზე და­უნ­დო­ბე­ლი ქვე­ყა­ნაა, სა­დაც თა­ვი რომ და­ვა­ნე­ბოთ ამ ადა­მი­ა­ნე­ბის პა­ტიმ­რო­ბით თა­ვი­სუფ­ლე­ბის აღ­კ­ვე­თას, მათ აწა­მე­ბენ და ად­ვო­კა­ტის აყ­ვა­ნის უფ­ლე­ბა­საც კი არა აძ­ლე­ვენ. ყვე­ლამ იცის, რომ ჩრდი­ლო­ეთ კო­რე­ის გუ­ლა­გებ­ში ადა­მი­ა­ნის გაგ­ზავ­ნა მის­თ­ვის სა­სიკ­ვ­დი­ლო გა­ნა­ჩე­ნის გა­მო­ტა­ნის ტოლ­ფა­სია. Human Rights Watch -ის ინი­ცი­ა­ტი­ვით ამ­ჟა­მად გა­ე­რო ქმნის კო­მი­ტეტს, რო­მე­ლიც ჩრდი­ლო­ეთ კო­რე­ა­ში ამ სა­კონ­ცენ­ტ­რა­ციო ბა­ნა­კებ­ში კა­ცობ­რი­ო­ბის წი­ნა­აღ­მ­დეგ ჩა­დე­ნილ და­ნა­შა­უ­ლებს გა­მო­ი­ძი­ებს.

ცალ­კე აღ­ნიშ­ვ­ნის ღირ­სია მექ­სი­კე­ლი რე­ჟი­სო­რის ბერ­ნარ­დო რუ­ი­სის ფილ­მი „რე­პორ­ტი­ო­რი“ (2011). „ზე­ტა“ 1980 წელს და­არ­სე­ბუ­ლი იმ მექ­სი­კუ­რი და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი ჟურ­ნა­ლის სა­ხელ­წო­დე­ბაა, რომ­ლის ჟურ­ნა­ლის­ტე­ბი ყვე­ლა­ზე ძლე­ვა­მო­სილ მექ­სი­კურ ნარ­კო­მა­ფი­ა­ზე ღი­ად ილაშ­ქ­რე­ბენ, ნარ­კოტ­რა­ფი­კი­სა და პო­ლი­ტი­კო­სე­ბის ურ­თი­ერ­თ­კავ­შირს იძი­ე­ბენ და სა­აშ­კა­რა­ო­ზე გა­მო­აქვთ. ამის გა­მო გა­ზე­თის ორი რე­დაქ­ტო­რი მოკ­ლეს. ფილ­მი ვე­ტე­რა­ნი რე­პორ­ტი­ო­რის სერ­ხიო ჰა­როს საქ­მი­ა­ნო­ბის გაც­ნო­ბით იწყე­ბა, რო­მელ­საც ტე­ლე­ფონ­ზე ურე­კა­ვენ და მოკ­ვ­ლით ემუქ­რე­ბი­ან. 2007-დან 2011 წლამ­დე მექ­სი­კა­ში 42 ჟურ­ნა­ლის­ტი მოკ­ლეს. სერ­ხიო ჰა­რო ამ­ბობს: „მე ყო­ველ­თ­ვის მინ­დო­და ჟურ­ნა­ლის­ტი ვყო­ფი­ლი­ყა­ვი და ყო­ველ­თ­ვის ვე­კითხე­ბი ჩემს თავს რა არის ის ზღვა­რი, რო­მე­ლიც დარ­ჩე­ნა­სა და წას­ვ­ლას შო­რი­საა გავ­ლე­ბუ­ლი“.

11.09.13  24 საათი

No comments:

Post a Comment