Wednesday, January 1, 2014

ჰიჩ­კო­კი, კუბ­რი­კი და კი­ნო­მუ­სი­კის ხე­ლოვ­ნე­ბა


ლინ­კოლნ ცენ­ტ­რის ევე­რი ფი­შერ ჰოლ­ში ნიუ იორ­კის ფი­ლარ­მო­ნი­ამ მსმე­ნელს რამ­დე­ნი­მე უჩ­ვე­უ­ლო კონ­ცერ­ტი შეს­თა­ვა­ზა: დიდ ეკ­რან­ზე - ჰიჩ­კო­კის ფილ­მე­ბი და კუბ­რი­კის „2001: კოს­მო­სუ­რი ოდი­სეა“, ხო­ლო სცე­ნა­ზე - ორ­კეს­ტ­რი ფილ­მის ეპი­ზო­დებს შე­სა­ბა­მი­სი კი­ნო­მუ­სი­კის ფონს პა­რა­ლე­ლუ­რად ურ­თავ­და.

სა­ნა­ხა­ობ­რი­ვად და აღ­ქ­მის თვალ­საზ­რი­სით ეს მარ­თ­ლაც მშვე­ნი­ე­რი იდეა გახ­ლ­დათ და ამ იდე­ის ასე­ვე ოს­ტა­ტუ­რად გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბის ნი­მუ­შიც. თუმ­ცა ამ ორი ხე­ლო­ვა­ნის კი­ნო­ფილ­მე­ბის კონ­ცერ­ტებს ერ­თ­მა­ნეთს თუ შე­ვა­და­რებთ, შე­იძ­ლე­ბა ით­ქ­ვას, რომ ჰიჩ­კო­კის პერ­ფორ­მან­სი, ბუ­ნებ­რი­ვია, გა­ცი­ლე­ბით სა­ინ­ტე­რე­სო და ცოცხა­ლი იყო, ვიდ­რე კუბ­რი­კის კოს­მო­სუ­რი სი­ცა­რი­ე­ლე:

ცი­ვი­ლი­ზა­ცი­ის გა­რიჟ­რაჟ­ზე მა­ი­მუ­ნე­ბის სირ­ბილ-კი­ვი­ლი და ერთ-ერ­თის მი­ერ ზე­ვით აგ­დე­ბუ­ლი ძვა­ლი, გა­დაქ­ცე­უ­ლი შავ უსას­რუ­ლო­ბა­ში მოძ­რავ კოს­მო­სურ ხო­მალ­დად, რო­მელ­შიც იდე­ა­ლუ­რი სი­სუფ­თა­ვე, გრძე­ლი პა­უ­ზე­ბი და მოწყე­ნი­ლო­ბა სუ­ფევს. შე­იძ­ლე­ბა ეს ჩე­მი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბის ბრა­ლია, სა­მეც­ნი­ე­რო-ფან­ტა­ტის­კუ­რი ჟან­რი არა­სო­დეს მიყ­ვარ­და, მაგ­რამ მა­ინც. და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბას ხელს არ შე­უშ­ლია სას­პენ­სუ­რი ჩარ­თუ­ლო­ბით მო­მეს­მი­ნა რო­გორც „ჰიჩ­კო­კის კომ­პო­ზი­ტო­რე­ბის­თ­ვის“- ჰერ­მა­ნი, ტი­ომ­კი­ნი, მი­უ­რეი, გუ­ნო (დი­რი­ჟო­რი კონ­ს­ტან­ტი­ნე კის­ტო­პო­უ­ლო­სი­სი. ეს ნიუ იორ­კის ფი­ლარ­მო­ნი­ა­ში მი­სი დე­ბი­უ­ტი იყო), ასე­ვე „კუბ­რი­კის კომ­პო­ზი­ტო­რე­ბის­თ­ვის“ - ლი­გე­ტი, რ. შტრა­უ­სი, ი. შტრა­უ­სი, ხა­ჩა­ტუ­რი­ა­ნი (დი­რი­ჟო­რი ალან გილ­ბერ­ტი, ნიუ იორ­კის ფი­ლარ­მო­ნი­ის სა­მუ­სი­კო დი­რექ­ტო­რი). სა­კუ­თარ თავს კი დრო და დრო იმა­ზე ვი­ჭერ­დი, რომ, სამ­წუ­ხა­როდ, ჩემს და არა მარ­ტო ჩემს მეხ­სი­ე­რე­ბა­ში ფილ­მის სა­მუ­სი­კო ავ­ტო­რებს სა­თა­ნა­დო ად­გილს არ მი­ვუ­ჩენთ და თით­ქოს ვერც კი ვამ­ჩ­ნევთ მე­ლო­დი­ურ თუ კა­კა­ფო­ნი­ურ ფონს. არა­და მუ­სი­კა­ლუ­რი აურა ისე­ვე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია კი­ნოს მთლი­ა­ნო­ბის­თ­ვის და სი­უ­ჟე­ტის აღ­ქ­მის­თ­ვის, რო­გორც სცე­ნა­რი და მთა­ვა­რი გმი­რე­ბი.



წარ­მოდ­გე­ნა და­იწყო უსა­მარ­თ­ლოდ მი­ვიწყე­ბუ­ლი კომ­პო­ზი­ტო­რის ლინ მი­უ­რე­ის მუ­სი­კი­თა და ეკ­რან­ზე ჰიჩ­კო­კის „კა­ტის გაქ­ცე­ვის“ (ფილ­მი „ქურ­დის და­ჭე­რა“) სცე­ნით. კომ­პო­ზი­ტორ­მა თა­ვი­სი კა­რი­ე­რა ბროდ­ვე­ის თე­ატ­რებ­ში გუნ­დის არან­ჟი­რე­ბი­დან და­იწყო და მე­რე რა­დიო - ტე­ლე გა­და­ცე­მე­ბის, ფილ­მე­ბის მუ­სი­კა­ლურ ავ­ტო­რი გახ­და და ასე აღ­მო­ჩი­ნა ალ­ფ­რედ ჰიჩ­კო­კი; მოგ­ვი­ა­ნე­ბით კი ჰიჩ­კო­კის სა­ტე­ლე­ვი­ზიო შო­უ­ე­ბის - „ალ­ფ­რედ ჰიჩ­კო­კი წა­რად­გენს“ და ალ­ფ­რედ ჰიჩ­კო­კის სა­ა­თის“ კომ­პო­ზი­ტო­რიც გახ­და. ეკ­რან­ზე ერ­თ­მა­ნეთს ანაც­ვ­ლებ­და სცე­ნე­ბი და მუ­სი­კა „ჩრდი­ლო­ე­თი ჩრდი­ლო­და­სავ­ლე­თის გავ­ლით“ (ჰერ­მა­ნი), „უც­ნო­ბი მა­ტა­რე­ბელ­ში“ (ტი­ომ­კი­ნი), „ქურ­დის და­ჭე­რა“ (მი­უ­რეი), „მკვლე­ლე­ო­ბის შემ­თხ­ვე­ვა­ში აკ­რი­ფეთ „მ“ (ტი­ომ­კი­ნი). წარ­მოდ­გე­ნას კი წინ ახ­ლ­და ჰო­ლი­ვუ­დის ცნო­ბი­ლი მსა­ხი­ო­ბის ალეკ ბალ­დ­ვი­ნის (იგი ნიუ იორ­კის ფი­ლარ­მო­ნი­ის გამ­გე­ო­ბის წევ­რი და სამ­სა­ხი­ო­ბო მრჩე­ვე­ლი, თა­ნა­მო­სა­ხე­ლე რა­დი­ოს წამ­ყ­ვა­ნი და ასე­ვე არა­ერ­თი სა­ხე­ლოვ­ნე­ბო გა­ერ­თი­ა­ნე­ბის მე­ცე­ნა­ტია) შე­სა­ვა­ლი, რო­მე­ლიც ჰიჩ­კოკ­თან მო­თა­ნამ­შ­რომ­ლე მუ­სი­კო­სე­ბის შე­სა­ხებ გვიყ­ვე­ბო­და. მათ შო­რის დმიტ­რი ტი­ომ­კინ­ზე, რო­მელ­საც ალ­ფ­რედ ჰიჩ­კოკ­თან და ზო­გა­დად ჰო­ლი­ვუდ­თან გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლად ნა­ყო­ფე­რი თა­ნამ­შ­რომ­ლო­ბა ჰქონ­და. ბალ­დ­ვინ­მა არა­ერ­თხელ აღ­ნიშ­ნა, რომ რე­ჟო­სო­რი თა­ვის ფილ­მებ­ში მუ­სი­კას ძა­ლი­ან დიდ მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბას ანი­ჭებ­და; ისეთ­სა­ვეს, რო­გორ­საც პა­უ­ზას და ძა­ლი­ან ხში­რად კომ­პო­ზი­ტო­რე­ბის შე­თა­ვა­ზე­ბებ­სა და კო­რექ­ტი­ვებს თან­ხ­მ­დე­ბო­და. მა­გა­ლი­თად, მან „ფსი­ქოს“ კომ­პო­ზი­ტორს ბერ­ნარდ ჰერ­მანს სთხო­ვა, რომ საშ­ხა­პე­ში მკვლე­ლო­ბის ეპი­ზო­დი მუ­სი­კის გა­რე­შე და­ე­ტო­ვე­ბი­ნა, თუმ­ცა მოგ­ვი­ა­ნე­ბით, რო­ცა ჰერ­მან­მა ამ სცე­ნის­თ­ვის ვი­ო­ლი­ნოს მკი­ვა­ნა „მე­ლო­დია“ შექ­მ­ნა, ჰიჩ­კოკს იგი მო­ე­წო­ნა და აღი­ა­რა, რომ მი­სი სა­კუ­თა­რი იდეა „უმუ­სი­კო­ბის“ თა­ო­ბა­ზე უად­გი­ლო იყო. იმ 48 ფილ­მი­დან, რო­მე­ლიც ჰიჩ­კოკ­მა ხმო­ვან ეპო­ქა­ში შექ­მ­ნა, შვი­დის კომ­პო­ზი­ტო­რი ჰერ­მა­ნი გახ­ლ­დათ, ხო­ლო მერ­ვე ფილ­მის „მუ­სი­კა­ლუ­რი დი­ზა­ი­ნიც“ მი­სი მეთ­ვალ­ყუ­რე­ო­ბის ქვეშ და­ი­წე­რა. ჰიჩ­კო­კის გარ­და ჰერ­მა­ნი ნა­ყო­ფი­ე­რად მუ­შა­ობ­და ორ­სონ უელ­ს­თან (მო­ქა­ლა­ქე კე­ი­ნი“), ასე­ვე მი­სი „გა­ფორ­მე­ბუ­ლია“ ჯ. მან­კი­ე­ვი­ჩის „მოჩ­ვე­ნე­ბა და მი­სის მი­უ­რი“, ლი ტომ­პ­სო­ნის „ში­შის კონ­ცხი“, მ. სკორ­სე­ზეს „ტაქ­სის­ტი“, ფ. ტრი­უ­ფოს „ფა­რენ­გე­ი­ტი 451“ და ბ. დე პალ­მას „დე­ბი“. ეს ადა­მი­ა­ნი XX სა­უ­კუ­ნის ყვე­ლა­ზე ცნო­ბი­ლი კი­ნო­კომ­პო­ზი­ტო­რია, რომ­ლ­მაც ძა­ლი­ან მცი­რე ასა­კი­დან ვი­ო­ლი­ნოს სწავ­ლა და­იწყო, 13 წლი­სამ კი სიმ­ღე­რა და­წე­რა, რომ­ლის ჯილ­დო­დაც ას­დო­ლა­რი­ა­ნი ბან­კ­ნო­ტიც მი­ი­ღო. სხვა­თა შო­რის, 64 წლის ჰერ­მა­ნი იმ ღა­მეს გარ­და­იც­ვა­ლა, რო­ცა „ტაქ­სის­ტის“ მუ­სი­კის ჩა­წე­რა და­ას­რუ­ლა. მარ­ტინ სკორ­სე­ზემ კი ფილ­მი სწო­რედ ბერ­ნარდ ჰერ­მა­ნის ხსოვ­ნას მი­უძღ­ვ­ნა.


მარ­თა­ლი გითხ­რათ, ჰიჩ­კო­კის რე­ტორ­ს­პექ­ტი­ვის სა­შუ­ა­ლე­ბა დი­დი ხა­ნია არ მქო­ნია, ჰო­და, კე­რი გრან­ტი­სა და გრე­ის კე­ლის ორ­კეს­ტ­რის თავ­ზე აღ­მარ­თულ დიდ ეკ­რან­ზე (პა­უ­ზებ­ში ორ­კეს­ტ­რან­ტე­ბიც უყუ­რებ­დ­ნენ ფილმს, თუმ­ცა, ცხა­დია, მათ­თ­ვის ასე თა­ვა­წე­უ­ლად მა­ყუ­რებ­ლო­ბა არც ისე კომ­ფორ­ტუ­ლი უნ­და ყო­ფი­ლი­ყო) ხილ­ვა არა მარ­ტო და­ძა­ბუ­ლო­ბის ოს­ტა­ტის ხელ­წე­რის გახ­სე­ნე­ბის, არა­მედ „მუ­სი­კა­ლუ­რი სამ­ზა­რე­უ­ლოს“ ყუ­რე­ბის და კომ­პო­ზი­ტო­რე­ბის შე­სა­ხებ „კონ­ფე­რან­სიე“ ბალ­დ­ვი­ნის სა­ინ­ტე­რე­სო ჩა­ნარ­თე­ბის მოს­მე­ნის შან­სიც. რუ­სი პი­ა­ნის­ტი დმიტ­რი ტი­ომ­კი­ნი მა­ნამ, სა­ნამ ჰიჩ­კო­კის ფილ­მებს გა­ა­ფორ­მებ­და და ოთხ­გ­ზის ოს­კა­რო­სა­ნი (ოს­კარ­ზე 22 - ჯერ იყო ნო­მი­ნუ­რე­ბუ­ლი. იგი ჰო­ლი­ვუ­დის 140 ფილ­მის კომ­პო­ზი­ტო­რია) გახ­დე­ბო­და, სანკტ - პე­ტერ­ბურ­გის კონ­სერ­ვა­ტო­რი­ა­ში სწავ­ლობ­და, კომ­პო­ზი­ცი­ას კი ა. გლა­ზუ­ნო­ვი ას­წავ­ლი­და. მე­რე რუ­სე­თი­დან გერ­მა­ნი­ა­ში გა­დას­ხ­ლ­და, სა­დაც ასე­ვე მუ­სი­კის კლა­სებს იღებ­და. 1928 წელს პა­რიზ­ში ჯ. გერ­შ­ვი­ნის სა­ფორ­ტე­პი­ა­ნო კონ­ცერ­ტის დე­ბი­უტ­ზე და­უკ­რა, მე­რე კი ფ. შა­ლა­პი­ნის რე­კო­მენ­და­ცი­ით ამე­რი­კა­ში წა­მო­ვი­და, სა­დაც ჰო­ლი­ვუ­დის ერთ-ერ­თი წარ­მა­ტე­ბუ­ლი კი­ნო­კომ­პო­ზი­ტო­რი გახ­და; ამას გარ­და მე­ო­რე მსოფ­ლიო ომის დრო­ინ­დელ, ამე­რი­კუ­ლი პრო­პა­გან­დის­ტუ­ლი ფილ­მე­ბის შექ­მ­ნა­შიც მო­ნა­წი­ლე­ობ­და და ამის გა­მო იგი აშშ-ის სამ­ხედ­რო უწყე­ბამ და­ა­ჯილ­დო­ვა კი­დეც. გარ­და სა­ხე­ლოვ­ნე­ბო გე­მოვ­ნე­ბი­სა, ტი­ო­მი­კი­ნი­სა და ჰიჩ­კო­კის და­ახ­ლო­ვე­ბის ერთ-ერ­თი მი­ზე­ზი ისიც იყო, რომ ორი­ვეს საჭ­მე­ლი, სას­მე­ლი და დი­დი წვე­უ­ლე­ბე­ბი ძა­ლი­ან უყ­ვარ­დათ. იმა­საც ამ­ბო­ბენ, რომ ჰიჩ­კოკ - ტი­ომ­კი­ნის პრო­ექ­ტე­ბი ყო­ველ­თ­ვის მდიდ­რულ სუფ­რა­სა და ღვი­ნის ფეს­ტი­ვალს ჰგავ­დაო.

IXX სა­უ­კუ­ნის ცნო­ბი­ლი ფრან­გი კომ­პო­ზი­ტო­რი, პა­რი­ზის კონ­ს­რე­ვა­ტო­რი­ის კურ­ს­დამ­თავ­რუ­ლი ჩარლზ გუ­ნო ჯერ მღვდლო­ბა­ზე ოც­ნე­ბობ­და, მე­რე კი დი­რი­ჟო­რი და ისე­თი ოპე­რე­ბის ავ­ტო­რი გახ­და, რო­გო­რი­ცაა „ფა­უს­ტი“, „რო­მეო და ჯუ­ლი­ე­ტა“ და „სა­ფო“. ჰიჩ­კოკს, ბუ­ნებ­რი­ვია, ის ვერ მო­ეს­წ­რო, უბ­რა­ლოდ, გუ­ნოს „მა­რი­ო­ნე­ტე­ბის და­საფ­ლა­ვე­ბის მარ­ში“ ჰიჩ­კოკ­მა თა­ვი­სი სა­ტე­ლე­ვი­ზიო შო­უს ქუ­დად გა­მო­ი­ყე­ნა და ამ­გ­ვა­რად გუ­ნოს „მა­რი­ო­ნე­ტე­ბის“ ჟღე­რა­დო­ბა სა­მუ­და­მოდ მი­ე­ბა ალ­ფ­რედ ჰიჩ­კო­კის სა­ტა­ლე­ვი­ზიო იმიჯს. „ამე­რი­კის მწერ­ლ­თა გილ­დი­ამ“ ჰიჩ­კო­კი, რო­გორც Alfred Hitchcock Presents -ის ავ­ტო­რი, 101 ყვე­ლა­ზე სა­უ­კე­თე­სო სე­რი­ა­ლე­ბის ავ­ტო­რის ნუხ­სა­ში შე­იყ­ვა­ნა.

***

1964 წელს სტენ­ლი კუბ­რიკ­მა გა­დაწყ­ვი­ტა შე­ექ­მ­ნა ფილ­მი, რო­მე­ლიც ადა­მი­ა­ნი­სა და უნი­ვერ­სის ურ­თი­ერ­თო­ბას ასა­ხავ­და. ამის­თ­ვის მან ფან­ტას­ტი მწერ­ლის არ­ტურ კლარ­კის ნა­წარ­მო­ე­ბებს მი­მარ­თა, შთა­გო­ნე­ბის წყა­რო კი გახ­ლ­დათ ფილ­მი-ეპი­კა „რო­გორ გა­ი­მარ­ჯ­ვა და­სავ­ლეთ­მა“ (ამ ემიგ­რა­ცი­უ­ლი კი­ნო­სა­გის შექ­მ­ნა­ში რამ­დე­ნი­მე რე­ჟი­სო­რი მო­ნა­წი­ლე­ობ­და. 1962), რო­მე­ლიც კუბ­რიკ­მა ინ­ტერ­გა­ლაქ­ტი­კურ „რო­მა­ნად“ გარ­და­სა­ხა. ბუ­ნებ­რი­ვია, „2001: კოს­მო­სუ­რი ოდი­სე­ის“ (1968) ირო­ნი­ის გა­რე­შე აღ­ქ­მა შე­უძ­ლე­ბე­ლია, მი­თუ­მე­ტეს - დღეს. თუმ­ცა მა­ში­ნაც კრი­ტი­კა საკ­მა­ოდ და­უნ­დო­ბე­ლი იყო კურ­ბი­კის მი­მართ და ამ ამე­რი­კულ-ბრი­ტა­ნულ კოს­მო­სურ კი­ნოპ­რო­დუქ­ცი­ას „მო­ნუ­მენ­ტუ­რად უწარ­მო­სახ­ვო ფილმს“, „ჰიპ­ნოზ­სა და უსაზღ­ვ­რო მოწყე­ნი­ლო­ბას შო­რის მდე­ბა­რეს“ უწო­დებ­და. კრი­ტი­კო­სებს მოწყე­ნი­ლო­ბის თა­ო­ბა­ზე სა­სე­ბით ვე­თან­ხ­მე­ბი და მი­უ­ხე­და­ვად ამ სა­კულ­ტო ფილ­მის სა­ხე­ლი­სა (კუბ­რიკ­მა ერ­თა­დერ­თი ოს­კა­რი სწო­რედ ამ ფილ­მის­თ­ვის აიღო), ჩემს თავს იმა­ზე ვი­ჭერ­დი, რომ ეკ­რან­ზე კოს­მო­სუ­რი ხო­მალ­დის ბი­ნა­დარ­თა ზანტ ცხოვ­რე­ბა­ზე, მო­წი­ნა­ვე ტექ­ნო­ლო­გი­ებ­ზე, არა­დე­და­მი­წი­სე­ულ მოძ­რა­ო­ბებ­სა და „და­მი­ა­ნის ევო­ლუ­ცი­ა­ზე“ დაკ­ვირ­ვე­ბა მა­ლე მღლი­და და ში­გა და შიგ ჯო­ზეფ შტრა­სუ­სის „ცის­ფე­რი დუ­ნა­ი­სა“ და რი­ხარდ შტრა­უ­სის „ასე ამ­ბობ­და ზა­რა­ტუს­ტ­რას“ ფონ­ზე (ეს უკა­ნას­კ­ნე­ლი საბ­ჭო­ე­ლე­ბის მეხ­სი­ე­რე­ბა­ში ტე­ლე­თა­მაშ­თან „რა, სად, რო­დის?“ ასო­ცირ­დე­ბა), პარ­ტერ­ში ჩემს წინ მსხდო­მი მომ­ღერ­ლის სტინ­გის, მი­სი ცო­ლი­სა და ალეკ ბალ­დ­ვი­ნის კის­რებს გავ­ხე­დავ­დი ხოლ­მე; ბალ­დ­ვი­ნის მცი­რე პო­ლი­ტი­კუ­რი ამ­ბი­ცი­ე­ბი მახ­სენ­დ­ბო­და, თან ვგეგ­მავ­დი, ან­ტ­რაქ­ტის დროს რო­გორ მო­მე­ხელ­თე­ბი­ნა დრო და მათ­თან ერ­თად ფო­ტო გა­და­მე­ღო. ეს ლი­რი­უ­ლი გა­დახ­ვე­ვა. რაც შე­ე­ხე­ბა მუ­სი­კას: კუბ­რიკ­მა თა­ვი­სი „ოდი­სე­ის“ ვი­ზუ­ა­ლურ-აუდა­ლუ­რი ეფექ­ტე­ბის გა­საძ­ლი­ე­რებ­ლად თა­ნამ­შ­რომ­ლო­ბა ცნო­ბილ კი­ნო­კომ­პო­ზი­ტორ ალექს ნორ­თ­თან (ოს­კა­რო­სა­ნი მეზღ­ვა­უ­რის სიკ­ვ­დი­ლის“, ტრამ­ვაი სა­ხე­ლად სურ­ვი­ლის“, „კლე­ო­პატ­რას“, „ვი­ვა ზა­პა­ტას!“ კომ­პო­ზი­ტო­რი) და­იწყო, მაგ­რამ მე­რე გა­და­ი­ფიქ­რა, თუმ­ცა - ფრი­ად არა­კო­რექ­ტუ­ლად. ნორ­თ­მა იმის შე­სა­ხებ, რომ მი­სი მუ­სი­კა „და­ი­წუ­ნეს“ მხო­ლოდ ფილ­მის პრე­მი­ე­რის დროს შე­იტყო, რის გა­მოც, ბუ­ნებ­რი­ვია, შოკ­ში ჩა­ვარ­და. თუმ­ცა­ღა მოგ­ვი­ა­ნე­ბით (2007) ორი­ვეს, ნორ­თი­სა და კუბ­რი­კის, ავ­ტო­რო­ბით გა­მო­ვი­და სი­დი „კოს­მო­სუ­რი ოდი­სე­ის­თ­ვის“ ჩა­წე­რი­ლი მუ­სი­კით. ზო­გი ამ­ბობ­და, რომ კუბ­რიკ­მა წა­ა­გო, რო­ცა ნორ­თის მუ­სი­კას ზურ­გი შე­აქ­ცია; ზო­გიც ამ­ბობ­და, რომ კუბ­რი­კის მი­ერ კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის­გან გა­კე­თე­ბუ­ლი კო­ლექ­ცია უნი­ვერ­ს­ში სა­მოგ­ზა­უ­როდ ყვე­ლა­ზე ადეკ­ვა­ტუ­რი იყო. იმა­საც ამ­ბობ­დ­ნენ ვის ძა­ლუძს რო­სი­ნის „უილი­ამ ტე­ლის უვერ­ტი­უ­რის“ მოს­მე­ნა იმის გა­რე­შე, რომ დის­ნე­ის სტუ­დი­ის „კი­ნოშ­ვი­ლი“, ვეს­ტერ­ნი „ლო­უნ რე­ინ­ჯე­რი“ არ გა­ახ­სენ­დე­სო. ფაქ­ტობ­რი­ვად, ლუ­ჩა­ნო პა­ვა­ტო­რის არ იყოს, რო­მე­ლიც კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის თუ „სინ­გ­ლე­ბის“ (მა­გა­ლი­თად, სტინ­გ­თან და სხვებ­თან ვერ­დის „რი­გო­ლე­ტოს“ „ლა­მაზ­მა­ნე­ბის გუ­ლის“ ერ­თად შეს­რუ­ლე­ბა) ტრი­ვი­ა­ლი­ზა­ცი­ას სა­კუ­თა­რი თა­ვის პო­პუ­ლა­რო­ბი­სა და ოპე­რის „მა­სებ­ში“ გა­სა­ტა­ნად იყე­ნებ­და. აი, სტინ­გის კუბ­რი­კის კი­ნო­კონ­ცერ­ტ­ზე დას­წ­რე­ბის მი­ზე­ზიც ვი­პო­ვე და მას­თან მთა­ვა­რი სა­ლა­პა­რა­კო თე­მაც იმის გარ­და, რომ სა­ქარ­თ­ვე­ლო­დან ვარ, სა­დაც იგი არც თუ ისე დი­დი ხნის წინ ბრძან­დე­ბო­და. ხუმ­რო­ბა იქეთ იყოს და, ბუ­ნებ­რი­ვია, კუბ­რი­კის შემ­თხ­ვე­ვა­შიც კი­ნო­რე­ჟი­სორ­მა მუ­სი­კის გა­მო­ყე­ნე­ბით ნებ­სით თუ უნებ­ლი­ედ კლა­სი­კო­სი კომ­პო­ზი­ტო­რე­ბის ცნო­ბა­დო­ბას შე­უწყო ხე­ლი.


რუ­მი­ნელ-უნ­გ­რელ-ავ­ს­ტ­რი­ე­ლი კომ­პო­ზო­ტო­რი ჯორჯ ლი­გე­ტი, რომ­ლის ებ­რა­ულ­მა ოჯახ­მა ყვე­ლა ის უბე­დუ­რე­ბა გა­და­ი­ტა­ნა, რაც ჰიტ­ლერ-სტა­ლი­ნის ეპო­ქის­თ­ვის იყო და­მა­ხა­სი­ა­თე­ბე­ლი, XX სა­უ­კუ­ნის ერთ-ერ­თი ყვე­ლა­ზე გა­მო­ჩე­ნი­ლი ინო­ვა­ცი­უ­რი კომ­პო­ზი­ტო­რია, რომ­ლის ელექ­ტ­რო­ნუ­ლი მუ­სი­კა ლა­მის ისე­თი­ვე პო­პუ­ლა­რო­ბით სარ­გებ­ლობ­და, რო­გო­რი­თაც - მი­სი ინ­ს­ტ­რუ­მენ­ტა­ლუ­რი კლა­სი­კა. მას მე­რე რაც 1956 წელს საბ­ჭო­თა ჯარ­მა უნ­გ­რე­ლე­ბის აჯან­ყე­ბა სის­ხ­ლ­ში ჩა­ახ­შო, იგი ვე­ნა­ში გა­იქ­ცა, სა­დაც და­ას­რუ­ლა ერ­თა­დერ­თი ოპე­რა Le Grand Macabre (დი­ა­დი გვა­მი“) - აბ­სურ­დის თე­ატ­რი, რო­მელ­საც თა­ვად „ან­ტი­ო­პე­რას“ უწო­დებ­და. თუმ­ცა­ღა ჯორჯ ლი­გეტს მსოფ­ლიო ცნო­ბა­დო­ბა არა იმ­დე­ნად პი­ე­სებ­მა სი­მე­ბი­ან­მა კვარ­ტე­ტის­ტ­ვის მო­უ­ტა­ნეს, არა­მედ კუბ­რი­კის მი­ერ „2001: კოს­მო­სუ­რი ოდი­სე­ის­თ­ვის“ გა­მო­ყე­ნე­ბულ­მა სა­უდ­ტ­რეკ­მა, რო­მე­ლიც ლი­გე­ტის ცნო­ბი­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბის­გან: Atmospheres, Luc Aetena, Requiem და Aventures-გან და მა­თი ინ­ტერ­პ­რე­ტა­ცი­ე­ბის­გან შედ­გე­ბა. აღ­მოჩ­ნ­და, რომ ჯორჯ ლი­გე­ტიმ არა­ფე­რი იცო­და კუბ­რი­კის გან­ზ­რახ­ვა­ზე გა­მო­ე­ყე­ნე­ბი­ნა კომ­პო­ზი­ტო­რის მუ­სი­კა და მი­თუ­მე­ტეს „და­ე­მა­ხინ­ჯე­ბი­ნა“ იგი, რის გა­მოც საქ­მე­ში სა­სა­მარ­თ­ლო ჩა­ერ­თო. მაგ­რამ პრობ­ლე­მა ლი­გეტ­სა და კუბ­რიკს შო­რის იური­დი­უ­ლი გარ­ჩე­ვე­ბის გა­რე­შე მოგ­ვარ­და და ნა­წი­ლობ­რი­ვი კომ­პენ­სა­ცი­ი­სათ­ვის კუბ­რიკს ლი­გე­ტის კომ­პო­ზი­ცი­ე­ბი მოგ­ვი­ა­ნე­ბი­თაც უნ­და გა­მო­ე­ყე­ნე­ბი­ნა. ფაქ­ტობ­რი­ვად, ასე გა­მო­დის, რომ ალექს ნორ­თ­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი „გა­უ­გებ­რო­ბა“ გან­მე­ორ­და. სხვა­დას­ხ­ვა წლებ­ში და­წე­რი­ლი ზე­მოხ­სე­ნე­ბუ­ლი ოთხი­ვე ნა­წარ­მო­ე­ბი კი ლი­გე­ტის პი­რა­დი „მიკ­რო­პო­ლო­ფო­ნი­უ­რი და პო­ლი­რიტ­მუ­ლი ფი­ლო­სო­ფიაა“, რო­მე­ლიც ექ­ს­პე­რი­მენ­ტი­რებს რო­გორც ინ­ს­ტ­რუ­მენ­ტოთ, ასე­ვე ვო­კა­ლით. მოგ­ვი­ა­ნე­ბით ლი­გე­ტის მუ­სი­კა „კოს­მო­სუ­რი ოდი­სე­ის“ სიქ­ველ­შიც აჟ­ღერ­და. ამ კომ­პო­ზი­ტო­რის ნა­წარ­მო­ე­ბებს სხვა არა­ერ­თი რე­ჟო­სო­რიც იყე­ნებ­და, მათ შო­რის, მარ­ტინ სკორ­სე­ზე („დაწყევ­ლილ­თა კუნ­ძუ­ლი“).

1863 წელს ფ. ნიც­შეს ფი­ლო­სო­ფი­უ­რი რო­მა­ნით „ზე­ა­და­მი­ა­ნი“ შთა­გო­ნე­ბულ­მა რი­ხარდ შტრა­უს­მა შექ­მ­ნა სიმ­ფო­ნი­უ­რი პო­ე­მა „ასე ამ­ბობ­და ზა­რა­ტუს­ტ­რა“, რომ­ლის პო­პუ­ლა­რი­ზა­ტო­რი, რო­გორც უც­ნა­უ­რა­დაც არ უნ­და ჟღერ­დეს, სწო­რედ „ლო­ლი­ტა­სა“ და „მე­ქა­ნი­კუ­რი ფორ­თოხ­ლის“ რე­ჟი­სო­რი აღ­მოჩ­ნ­და და თა­ნაც ფილ­მ­ში, სა­დაც ძი­რი­თა­დად მუ­სი­კა ლა­პა­რა­კობს, ხო­ლო ადა­მი­ან­თა დი­ა­ლო­გე­ბი მი­ნი­მა­ლუ­რამ­დეა დაყ­ვა­ნი­ლი. იოზეფ შტრა­უ­სის სა­ვალ­სო მუ­სი­კა კი იმ ხო­მალ­დე­ბის სა­ცეკ­ვაო ლივ­ლივ­ზე, რო­მელ­თა შიგ­ნით უწო­ნო­ბაა, სწო­რე­დაც რომ ზედ­გა­მოჭ­რი­ლია. არამ ხა­ჩა­ტუ­რი­ა­ნის „ადა­ჟიო“ (ბა­ლე­ტი „გა­ი­ა­ნე“) კი მა­შინ ჟღერს, რო­ცა უც­ნა­უ­რი ფორ­მის, ნაც­რის­ფე­რი, თავ­კომ­ბა­ლა ხო­მალ­დის სა­ლონ­ში თეთრ ბო­ტა­სებ­ში, თეთრ წინ­დებ­ში, თეთრ შორ­ტებ­ში და შავ მა­ი­სურ­ში გა­მოწყო­ბი­ლი კოს­მო­ნავ­ტი წრე­ზე (სა­ხუ­რავ­ზე, ისე­ვე რო­გორც იატაკ­ზე) დარ­ბის, ვარ­ჯი­შობს და ამ უსას­რუ­ლო სი­შა­ვის ფონ­ზე ადა­მი­ა­ნის სხე­უ­ლის კონ­ტუ­რე­ბი წი­თე­ლი სხი­ვე­ბით ისა­ხე­ბა.


24 საათი 08.11.13

No comments:

Post a Comment