Tuesday, July 16, 2013

ქა­ო­სი­დან მა­ღალ მო­დამ­დე

მა­ი­სის და­საწყის­ში ნიუ იორ­კის ხე­ლოვ­ნე­ბის მეტ­რო­პო­ლი­ტენ მუ­ზე­უმ­ში „კოს­ტი­უ­მის ინ­ს­ტი­ტუ­ტის“ (იგი მუ­ზე­უ­მის ერთ-ერთ დე­პარ­ტა­მენტს წარ­მო­ად­გენს, რო­მე­ლიც 1937 წელს შე­იქ­მ­ნა) მი­ერ ორაგ­ნი­ზე­ბუ­ლი გა­მო­ფე­ნა „პან­კი: ქა­ო­სი­დან მა­ღალ მო­დამ­დე“ გა­იხ­ს­ნა.

ექ­ს­პო­ზი­ცია გან­ლაგ­და იქ, სა­დაც 2011- ში პი­რა­დად ჩემ­თ­ვის და­უ­ვიწყა­რი და შო­კის­მომ­გ­ვ­რე­ლი ალექ­სან­დ­რე მაკ­ქუ­ი­ნის ნა­მუ­შევ­რე­ბი­სა და ჰო­ლოგ­რა­მე­ბის გა­მო­ფე­ნა „ალექ­სან­დ­რე მაკ­ქუ­ი­ნი: სი­ლა­მა­ზის ვე­ლუ­რო­ბა“ ვნა­ხე, 2012- ში „სკი­ა­პა­რე­ლი და პრა­და: შე­უძ­ლე­ბე­ლი სა­უბ­რე­ბი“, 2010 -ში „ამე­რი­კე­ლი ქა­ლი: ნა­ცი­ო­ნა­ლუ­რი იდენ­ტო­ბის შექ­მ­ნა“, 2009 - ში „მო­დე­ლი, რო­გორც მუ­ზა: მო­დის ანა­რეკ­ლი“, 2008 - ში კი „სუ­პერ­გ­მი­რე­ბი: მო­და და ფან­ტა­ზია“. მეტ­რო­პო­ლი­ტენ მუ­ზე­უმს, ფაქ­ტობ­რი­ვად, ტრა­დი­ცი­ად გა­და­ექ­ცა გა­ზაფხუ­ლის ბო­ლო თვი­დან ვიდ­რე ზაფხუ­ლის და­სას­რუ­ლამ­დე ტან­საც­მ­ლის კო­ლექ­ცი­ე­ბის გა­მო­ფე­ნა და მი­სი წარ­დ­გე­ნა, რო­გორც ზო­გა­დად კულ­ტუ­რუ­ლი, პო­ლი­ტი­კუ­რი და ის­ტო­რი­უ­ლი, ასე­ვე Fashion Point - ის კუთხით. „კოს­ტი­უ­მის ინ­ს­ტი­ტუ­ტი“ კი გარ­და მი­სი კუ­რა­ტო­რე­ბის პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლიზ­მი­სა, ერ­თ­გ­ვა­რი უნი­კა­ლუ­რი სა­ცა­ვი­ცაა, სა­დაც 35 ათა­სამ­დე არ­ტე­ფაქ­ტი ინა­ხე­ბა და რო­მე­ლიც 5 კონ­ტი­ნენ­ტის ქვეყ­ნე­ბის მო­დის კულ­ტუ­რას წა­რად­გენს.

სა­მი წლის წი­ნან­დე­ლი გა­მო­ფე­ნა ამე­რი­კე­ლი ქა­ლის ტა­საც­მ­ლის შე­სა­ხებ ერ­თ­გ­ვა­რად დარ­ბაზ­ში გად­მო­ტა­ნი­ლი უნი­კა­ლუ­რი მხატ­ვ­რუ­ლე­ლე­მენ­ტე­ბი­ა­ნი „დო­კუ­მენ­ტუ­რი ფილ­მი“ გახ­ლ­დათ და სა­მოსს აშშ-ის ის­ტო­რი­ის ყვე­ლა პე­რი­ო­დის ლან­დ­შაფ­ტით, სახ­ლი­სა თუ ქუ­ჩის დი­ზა­ი­ნით, ტექ­ნი­კუ­რი პროგ­რე­სი­თა და იმ თან­მ­დე­ვი დრო­ი­სა და ყო­ფი­თი დე­ტა­ლე­ბით ანუ იმ კონ­ტექ­ს­ტით წა­რად­გენ­და, რომ­ლის გა­რე­შეც ადა­მი­ა­ნის ტან­საც­მ­ლი­სა და ზო­გა­დად გა­რეგ­ნუ­ლი იერის ფორ­მი­რე­ბა წარ­მო­უდ­გე­ნე­ლია. კარ­გად მახ­სოვს ექ­ს­პო­ზი­ცი­ის ბო­ლო დარ­ბაზ­ში გა­მო­ფე­ნა იატა­კი­დან ვიდ­რე ჭე­რამ­დე კა­ნა­დუ­რი ჯგუ­ფის The Guess Who სიმ­ღე­რის „ამე­რი­კე­ლი ქა­ლი“ ფონ­ზე წარ­მა­ტე­ბუ­ლი ამე­რი­კე­ლი ქა­ლე­ბის იმი­ჯე­ბის ცვა­ლე­ბა­დო­ბით სრულ­დე­ბო­და. XX სა­უ­კუ­ნის ორი იტა­ლი­ე­ლი ნო­ვა­ტო­რი ქა­ლი მო­დე­ლი­ო­რის ელ­ზა სკი­ა­პა­რე­ლი­სა და მი­უ­ჩა პრა­დას სა­მო­სის გა­მო­ფე­ნა და ფო­ნად მათ შო­რის გა­მო­გო­ნი­ლი სა­უბ­რის დარ­თ­ვა სტი­ლებს შო­რის ერ­თ­გ­ვა­რი ფუ­ტუ­რის­ტულ - სი­უ­რე­ა­ლის­ტუ­რი გა­და­ძა­ხი­ლი იყო. მაკ­ქუ­ნის კო­ლექ­ცი­ის ჩვე­ნე­ბა მი­სი თვით­მ­კ­ვ­ლე­ლო­ბი­დან ერ­თი წლის თავ­ზე კი მო­დის ამ „ხუ­ლი­გა­ნის“ ექ­ს­ტ­რა­ვა­გან­ტუ­ლი იდე­ე­ბის ხორ­ც­შეს­ხ­მა­სა და ჰო­ლოგ­რა­მულ კლი­პებს, სუ­პერ­მო­დელ ქე­ით მო­სის მო­ნა­წი­ლე­ო­ბით, დრო­ი­სა და სივ­რ­ცის შეგ­რ­ძ­ნე­ბას გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლად ფა­ქიზ­სა და სევ­და­ნა­რევს ხდი­და.

თუ ექ­ს­პო­ზი­ცი­ას „პან­კი: ქა­ო­სი­დან მა­ღალ მო­დამ­დე“ მუ­ზე­უ­მის წი­ნა გა­მო­ფე­ნებს შე­ვა­და­რებთ, შე­იძ­ლე­ბა იგი ოდ­ნავ ზე­და­პი­რუ­ლად და ნაკ­ლე­ბად შე­მეც­ნე­ბი­თად მოგ­ვეჩ­ვე­ნოს, მაგ­რამ მა­ინც ძა­ლი­ან სა­ინ­ტე­რე­სო გახ­ლავთ კონ­კ­რე­ტუ­ლი ბრენ­დე­ბის თუ მო­დის სახ­ლებ­ზე პანკ კულ­ტუ­რის, მათ შო­რის - პანკ - რო­კი­სა და გა­სუ­ლი სა­უ­კუ­ნის 60-70- იანებ­ში და­ბა­დე­ბუ­ლი სო­ცი­ა­ლუ­რი ამ­ბო­ხის გავ­ლე­ნის დე­მონ­ს­ტ­რი­რე­ბით. გა­მო­ფე­ნის შექ­მ­ნა­ში მო­ნა­წი­ლებ­დ­ნენ ჯა­ნი ვეს­რა­ჩეს, მი­გუ­ელ ად­რო­ვე­რის, აზე­დი­ნე ალა­ი­ას, ბო­უ­დი­კას, ან დე­მე­ულ­მის­ტე­რის, დოლ­ჩე ენდ გა­ბა­ნას, ან­დ­რიუ გორ­ვე­რის, მარკ ჯა­კობ­სის, რეი კა­უ­ა­კუ­დოს, ალექ­სან­დ­რე მაკ­ქუ­ი­ნის, რო­დარ­ტეს, ალექ­სან­დ­რე უან­გის, იოჯი იამა­მა­ტოს, პრა­დას, შა­ნე­ლი­სა და სხვა­თა სახ­ლე­ბი.

გახ­ს­ნის დღეს მუ­ზე­უმ­ში პანკ - ტან­საც­მელ­ში გა­მოწყო­ბი­ლი ცნო­ბი­ლი მსა­ხი­ო­ბე­ბი და მო­დე­ლე­ბი და­ეს­წ­რ­ნენ, ხო­ლო ეს წვე­უ­ლე­ბა მიმ­დი­ნა­რე და სა­მო­მავ­ლო გა­მო­ფე­ნე­ბის­თ­ვის ფი­ნან­სე­ბის მო­ძი­ე­ბა­საც ემ­სა­ხუ­რე­ბო­და. მუ­ზე­უმ­ში სტუმ­რო­ბის დროს მო­დე­ლე­ბი­სა და ახალ­გაზ­რ­და დი­ზა­ი­ნე­რე­ბის ცნო­ბი­ლი ტე­ლე­შო­უს ავ­ტო­რი და წამ­ყ­ვა­ნი თი­რა ბან­კი შემ­თხ­ვე­ვით დავ­ლან­დე, მაგ­რამ მის გა­მო­ჩე­ნას არა­ნა­ი­რი რე­აქ­ცია მოჰ­ყო­ლია. ყვე­ლა მო­ნუს­ხუ­ლი ათ­ვა­ლი­რებ­და: პრეტ-ა-პორ­ტეს უჩ­ვე­უ­ლოდ დახ­ვ­რე­ტილ კა­ბებს, უად­გი­ლოდ მი­კე­რე­ბულ ღი­ლებს, შე­საკ­რავ ელ­ვებს, წინ მკერ­დ­ზე თუ მუც­ლის არე­ში და უკან ზურ­გ­ზე თუ საჯ­დო­მის არე­ში მი­მაგ­რე­ბულ მე­სა­მე-მე­ოთხე და N რა­ო­დე­ნო­ბის სა­ხე­ლო­ებ­სა და ჯი­ბე­ებს, ქა­ღალ­დის­გან თუ გა­ზე­თის­გან დამ­ზა­დე­ბულ „პა­ტა­რა შავ კა­ბებს“, დამ­ტ­ვ­რე­უ­ლი ჭურ­ჭ­ლის ნა­ტე­ხე­ბის­გან აწყო­ბილ მო­საც­მე­ლებს, პა­ტა­რა ფურ­ც­ლის ოთხ­კუთხე­დე­ბის­გან აფ­რი­ა­ლე­ბულ ქვე­და­წე­ლებს, ლო­გო­ე­ბი­ან მა­ი­სუ­რებს „ Save Our Seas“, „ 58 % Don’t Want Piercing“ და კა­ბა - სა­თევ­ზაო ბა­დე­ებს. მე თუ მკითხავთ, ყვე­ლა­ზე პან­კუ­რი ამ კო­ლექ­ცი­ა­ში ექ­ს­პო­ზი­ცი­ის სულ ბო­ლო ექ­ს­პო­ნა­ტია: ნა­ხევ­რად, უფ­რო სწო­რედ, სულ ოდ­ნავ ჩაც­მუ­ლი წი­თელ­თ­მი­ა­ნი მა­ნე­კე­ნი ხე­ლით აწე­ულ შუ­ა­თითს გვიჩ­ვე­ნებს (მე­ი­სონ ნორ­ტონ მარ­ჯი­ე­ლა). ექ­ს­პო­ზი­ცი­ის კედ­ლებ­თან კი, რო­მელ­საც მა­ნე­კე­ნებ­ზე მი­მაგ­რე­ბუ­ლი სხვა­დას­ხ­ვა ფე­რე­ბად შე­ღე­ბი­ლი მრგვა­ლი „გა­ბურ­ძ­გ­ნუ­ლი“ პა­რი­კე­ბის რი­გი ახა­ლი­სებს, პან­კ­მუ­სი­კის წარ­მო­მად­გენ­ლე­ბის, მათ შო­რის ჯო­ნი რო­ტე­ნის, სიდ ვი­შის, ჯო სთრა­მე­რი­სა და სხვა­თა სიტყ­ვე­ბი­ა­ნი და გა­მო­სა­ხუ­ლე­ბე­ბი­ა­ნი სტენ­დე­ბი მო­ნაც­ვ­ლე­ო­ბენ.

გა­მო­ფე­ნის კომ­პო­ზი­ცი­ე­ბი თე­მის, ქრო­ნო­ლო­გი­ის, სტი­ლის, ფე­რი­სა და დი­ზა­ი­ნე­რე­ბის მი­ხედ­ვით გან­ლაგ­და და სა­ნა­ხა­ობ­რი­ვად ძა­ლი­ან კომ­ფორ­ტუ­ლი ვე­ლი შექ­მ­ნა. მი­სი უნი­კა­ლუ­რო­ბა კი იმა­ში მდგო­მა­რე­ობს, რომ გა­მო­ფე­ნა შე­ე­ცა­და პან­კის ვი­ზუ­ა­ლუ­რი ენა ცნო­ბი­ლი ბრენ­დე­ბის გა­მომ­ხატ­ვე­ლო­ბა­სა და ინო­ვა­ცი­ებ­თან და­ე­კავ­ში­რე­ბი­ნა. თუმ­ცა­ღა ამ გა­მო­ფე­ნას ასე­თი­ვე წარ­მა­ტე­ბით „მა­ღა­ლი მო­და „პან­კის გლა­მურ­ში“ შე­იძ­ლე­ბა და­ერ­ქ­ვას, რად­გა­ნაც პან­კე­ბის ანარ­ქის­ტულ - ნი­ჰი­ლის­ტუ­რი ამ­ბო­ხი და „ორა­კორ­დი­ა­ნი მუ­სი­კა“ ისე­ვე შორ­საა ბუ­ტი­კე­ბის მა­ნე­კე­ნე­ბის­გან, რო­გორც Sex Pistols კო­კო შა­ნე­ლის მკაც­რი არის­ტიკ­რა­ტუ­ლი კოს­ტი­უ­მის­გან, თუნ­დაც ეს უკა­ნას­კ­ნე­ლი დაფხ­რე­წილ-შეჭ­რილ-შე­მოჭ­რი­ლი და ცე­ლოფ­ნის პარ­კის ნაჭ­რე­ბით იყოს მო­კაზ­მუ­ლი. რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, სუბ­კულ­ტუ­რამ, მი­თუ­მე­ტეს გა­სუ­ლი სა­უ­კუ­ნის სა­მო­ქა­ლა­ქო აქ­ტი­ვიზ­მის ფონ­ზე, ცნო­ბი­ლი დი­ზა­ი­ნე­რე­ბის იდე­ებ­ზე და მათ მეტ-ნაკ­ლე­ბად კონ­სერ­ვა­ტო­რულ ატ­რი­ბუ­ტი­კა­ზე - ძვირ­ფა­სე­უ­ლო­ბა­სა და მო­წეს­რი­გე­ბულ ჯი­ბე­ებ­სა და მარ­გა­ლი­ტის­ფერ ღი­ლებ­ზე უად­გი­ლოდ და­ტა­ნი­ლი ინ­გ­ლი­სუ­რი ქინ­ძის­თა­ვე­ბით, ჯაჭ­ვე­ბით, მრგვა­ლი თუ წვე­ტი­ა­ნი „ზაკ­ლი­ოპ­კე­ბით“ და პრინტ - ფაქ­ტუ­რით „გა­და­ი­ა­რა“. მა­გა­ლი­თად, ვი­ვი­ენ ვეს­ტ­ვუ­დი ყვე­ლა­ზე გა­მო­ჩე­ნი­ლი პანკ -დი­ზა­ი­ნე­რია და თან წარ­მა­ტე­ბუ­ლი ბიზ­ნეს­ვუ­მე­ნიც, მაგ­რამ მა­ინც: პრეტ-ა-პორ­ტეს სა­ხელ­თან ან­ტი­ავ­ტო­რი­ტა­რის­ტი პან­კე­ბის და­კავ­ში­რე­ბა ოდ­ნავ გა­და­ჭარ­ბე­ბუ­ლი­ცაა და ღი­მი­ლის მომ­გ­ვ­რე­ლიც.

პან­კე­ბი აცხა­დებ­დ­ნენ, რომ „მო­მა­ვა­ლი არ არ­სე­ბობს“, მაგ­რამ მეტ­რო­პო­ლი­ტენ მუ­ზე­უ­მის ეს გა­მო­ფე­ნა ამ­გ­ვა­რი კონ­ცეფ­ცი­ის წო­ნი­ა­ნი სა­წი­ნა­აღ­მ­დე­გო არ­გუ­მენ­ტია. ცხა­დია, რომ პანკ-რე­ვო­ლუ­ცია, ისე­ვე რო­გორც სხვა ბევ­რი კულ­ტუ­რუ­ლი მოვ­ლე­ნა, მათ შო­რის, ნონ­კონ­ფორ­მის­ტუ­ლი, მას­კულ­ტუ­რუ­ლი ფე­ნო­მე­ნი გახ­და. ამის ნა­თე­ლი მა­გა­ლი­თია ენ­დი უორ­ჰო­ლი და მის მი­ერ შექ­მ­ნი­ლი როკ - ჯგუ­ფის The Velvet Underground ის­ტო­რია. გა­მო­ფე­ნის კუ­რა­ტორ­მა ენ­დ­რიუ ბოლ­ტონ­მა გა­ნაცხა­და: „უნ­და იყო ძლი­ე­რი, რომ არ მი­აქ­ციო ყუ­რადღე­ბა იმას, თუ რა აც­ვია სხვას და უნ­და იყო ძა­ლი­ან თა­ვი­სუ­ფა­ლი, რომ არა­ვის მი­ბა­ძო. პან­კი - ეს არის კვარ­ცხ­ლ­ბე­კი­დან კერ­პე­ბის გად­მოგ­დე­ბა“. ჯო­ნი რო­ტე­ნი კერ­პე­ბის პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლი დამ­მ­ხო­ბი იყო, მი­თუ­მე­ტეს, იგი, ფაქ­ტობ­რი­ვად, სცე­ნა­ზე მი­ნი­მა­ლუ­რი სა­მო­სით გა­მო­დი­ო­და, „და­ვარ­ცხ­ნი­ლო­ბას“ არ სწყა­ლობ­და და თა­ვი­სი შე­ხე­დუ­ლე­ბა ჰქონ­და ინ­გ­ლი­სურ ქინ­ძის­თა­ვებ­ზეც, „თეთ­რ­სა­ყე­ლო­ი­ა­ნებ­ზეც“, სა­მე­ფო ოჯახ­ზეც, სა­მუ­სი­კო ელი­ტა­ზეც, „ბიტ­ლებ­სა“ და „პინკ ფლო­იდ­ზეც“. იგი ამ­ბობს: „ნა­ხე­ვე­ბი, ინ­გ­ლი­სუ­რი ქინ­ძის­თა­ვე­ბი, ნარ­ღ­ვე­ვე­ბი ყველ­გან, მე­სა­მე ხა­რის­ხის მა­წან­წა­ლო­ბის „პონ­ტი“, ეს იყო სი­ღა­რი­ბე, უფუ­ლო­ბა. თუ საჯ­დომ­ზე შარ­ვა­ლი გა­მო­გე­ხა, უბ­რა­ლოდ ინ­გ­ლი­სუ­რი ქინ­ძის­თა­ვით და­ი­მაგ­რებ .“

გაზეთი "24 საათი"
15.06.13

No comments:

Post a Comment