ნიუ იორკში მეცხრე ავენიუსა და 48-ე ქუჩის გადაკვეთაზე უჩვეულო საგამოფენო დარბაზი სახელწოდებით Fountain Gallery -ია განლაგებული.
ეს ადგილი ნიუ იორკში ერთადერთი თუ არა, მთავარი სივრცე მაინცაა, სადაც ფსიქიკური პრობლემების/დაავადების მქონე ადამიანების ნახატები იფინება და იყიდება.
გალერეა კურატორებთან, მხატვრებთან, არტკრიტიკოსებთან, გალერეების მფლობელებთან და სახელოვნებო ინსტიტუტებთან აქტიურად თანამშრომლობს. ცნობილი ჰოლივუდელი მსახიობი გლენ ქლოუზი, რომლის დას ჯესის ფსიქიკური დარღვევები აქვს, გალერეის ექსპოზიციების მუდმივი სპონსორია, ხოლო მის მიერ შექმნილი საქველმოქმედო ფონდი მთელი მსოფლიოდან ფსიქიკური პრობლემების მქონე ადამიანების ნამუშევრების შერჩევასა და გამოფენებს აფინანსებს. ადამიანები ეხმარებიან იმათ, ვისაც თავისი ნიჭის გამოვლენის ნაკლები შესაძლებლობა აქვთ, რათა მათ უფრო მეტი სოციალური კონტაქტის დამყარება შესძლონ, პარალელურად კი თავისი ნამუშევრებიც გაყიდონ და მატერიალური მდგომარეობა გაიუმჯობესონ.
1944 წელს ფსიქიატრიული საავადმყოფოს ექვსმა ყოფილმა პაციენტმა და ორმა მოხალისემ შექმნა ჯგუფი სახელწოდებით „ჩვენ არა ვართ მარტო“, რომლის მიზანი იყო მენტალური დარღვევების / ნოზოლოგიის მქონე ადამიანების დაცვა სოციალური იზოლაციისგან და შეძლებისდაგვარად მათი შემოქმედებითი თვითრეალიზაციის ხელშეწყობა.
ოთხი წლის შემდეგ ამ ადამიანებმა ნიუ იორკში 47 ქუჩაზე შენობა შეიძინეს და ამგვარად დააფუძნეს Fountain House („შადრევნის სახლი“), რომლის მიზანი 1980 წელს ევროპაში დაარსებულმა ინსტიტუციამ „გლობალური ინიციატივა ფსიქიატრიაში“ (მისია: ფსიქიკური დაავადების მქონე ადამიანისადმი ჰუმანური, ეთიკური მოპყრობა. თუმცა დასაწყისში მიზანი სსრკ-ის პოლიტპატიმრების წინააღმდეგ ფსიქიატრიის გამოყენების დაგმობა იყო) ერთგვარად გაიზიარა: განმეორებადი ჰოსპიტალიზაციის თავიდან აცილება ფსიქიკური ჯანმრთელობის გაუმჯობესების გზით. ეს კი სხვადასხვა არადირექტიული თერაპიული მეთოდებით, სასწავლო კურსებით, დასაქმების პროგრამებით თუ კომუნიკატორული უნარ-ჩვევების გამომუშავების საშუალებით მიიღწევა. მთელს მსოფლიოში ასი ათასზე მეტმა ადამიანმა Fountain House -ის გამოცდილების გაზიარებით არა მარტო ფსიქიკური ჯანმრთელობა, არამედ ზოგადად, ჯანმრთელობის საერთო მდგომარეობაც გაიუმჯობესა.
Fountain House -ის საგანმანათლებლო და დასაქმების პროგრამებს მართლაც რეალური დადებითი შედეგები აქვს. ამ პროგრამების დამსწრეთა 77 პროცენტი სასწავლო სრულ კურსს ბოლომდე გადის, 65 პროცენტი კი - საქმდება. „სახლს“, რასაკვირველია, ფსიქიატრიულ კლინიკასთან აქვს კავშირი, რათა ადამიანების ჯანმრთელობაზე მეთვალყურეობის გარდა არსებულ კონტიგენტში დაავადების რეციდივების სტატისტიკური მონაცემები შეაჯეროს. ერთი - ერთი კლინიკის მონაცემებით მათთან აღრიცხული და მერე „შადრევნის სახლში“ კურსგავლილი პაციენტების ავადობის რეციდივების სიხშირე - 7 პროცენტამდე დაეცა. საშუალოდ კი Fountain House - ის კლიენტების დაავადების რეციდივი 50 პროცენტს შადგენს. ორგანიზაცია აწყობს ლოკალურ და გლობალურ მეცნიერულ თუ პოპულარულ შეხვედრებს, სიმპოზიუმებს, რომელშიც არა მხოლოდ სამედიცინო პერსონალი, არამედ მეტწილად ფსიქიკურად დაავადებული ადამიანები იღებენ მონაწილეობას. ამ სემინარებზე იხილება ისეთი საკითხები, როგორიცაა ფსიქიკური გაჯანსაღების პოლიტიკაში კლუბური მიდგომის ეფექტიანობა, არტთერაპიისა და სოცქსელების მნიშვნელობა.
2000 წელს „შადრევნის სახლმა“ თავისი სახელოვნებო აქტივობისთვის Fountain Gallery დაარსა, სადაც პერმანენტულად ფსიქიკური პრობლემების მქონე ადამიანების გამოფენა-გაყიდვები ეწყობა. ეს გალარეა, როგორც არასამთავრობო ორგანიზაცია შეიქმნა იმ ადამინთა სტიგმატიზაციის დაძლევისათვის, ვისაც შიზოფრენიის, ბიპოლარული აშლილობის თუ სხვადასხვა სახის დეპრესიის დიაგნოზი დაუსვეს, შრომისუუნარო აღმოჩდნენ და სხვადასხვა მიზეზების გამო საზოგადოებისგან თუ ოჯახებისგან გარიყულნი გახდნენ. თავიდან იგი ფსიქიკური დაავადების მქონე ამერიკელ ხელოვანთა და მათი ოჯახის წევრების ფსიქო-სოციალურ რეაბილიტაციისთვის იყო გამიზნული, მერე კი გალერეის მომხმარებელთა წრე ნელ-ნელა გაფართოვდა.
ამას წინათ აქ ჯგუფური გამოფენა სახელწოდებით (Un)Seen („უჩინარი“) გაიმართა - აკვარელი, ფოტოები, წიგნის ყდები, ობიექტები - მაგალითად, გრძელი წითელი ეკალი, ანდა „მოჩვენება მოცეკვავის“ ნარინჯისფერი „პუანტები“. ზოგიერთი ნახატი კერძო კოლექციიდანაც მოიტანეს - მაგალითად, გრეგ ჯონსონის ძველი ფოტოგრაფიის მსგავსი ნამუშევარი - ძველმოდურ, ყავისფერ გრძელ კაბაში გამოწყობილი ქალი, რომელსაც თავის მაგივრად დიდი, გახუნებული თეთრი ფერის ღილი აქვს მიკერებული. ფასები ვარირებს 500 დოლარიდან ვიდრე 16 ათასამდე და ზევით.
ახლახანს კი დასრულდა გამოფენა-გაყიდვა სახელწოდებით Look At Me („შემომხედე“), სადაც 18 მხატვრის 40 ნამუშევარი გამოიფინა: აკვარელი, გუაში, მულტიმედია, სკულპტურა, გრავიურა ხეზე, დიგიტალური ფოტო. ექსპოზიციის დახურვის დღეს კი გამოფენილი ნამუშევრების ნახევარზე მეტი უკვე გაყიდული იყო. გამოფენის კურატორმა ასუკა მორიმ კი ასე დაახასიათა გამოფენის ჩანაფიქრი: „ინგლისელი პედიატრისა და ფსიქოლანალიტიკოსის დ. უინიკოტის აზრით ჩვილი თავის თავის ჯერ მოსიყვარულე დედის სახის გამომეტყველებით აღიქვამს; თუ ეს გამოცდილება დადაბითია, ჩვენ ჩვენ თავს შევიცნობთ სიყვარულის საშუალებითა და სხვათა მზრუნველი დამოკიდებულებით. მაგრამ დიდი სამყარო ყოველთვის არ გვპასუხობს ისე, როგორც ჩვენ გვინდა. ნამუშევრები, რომლებიც გამოფენაზე „შემომხედე“ წარსდგა გამოხატავენ იმ მხატვრების შთაბეჭდილებას, რომლებსაც უნდათ იმგვარ სამყაროსთან ურთიერთობა, რომელიც ისეთად „არ ხედავს“ მათ, როგორადაც მათ უნდათ, რომ დაინახოს“.
ამჟამად კი გალერეა მასპინძლობს ექსპოზიციას Into Central Park („ცენტრალ პარკში“) რომელზეც ფოტოგრაფ ლეონარდ აშენბრანდის ნამუშევრები გამოიფინა. თავად პროფესიით პედიატრს მას ბიპოლარული აშლილობის დიაგნოზი დაუსვეს. იგი 19 წლიდან ფოტოგრაფიით იყო გატაცებული და ეგონა, რომ ეს უბრალო ჰობი იყო. მაგრამ დაავადების გამწვავების გამო ლეონარდ აშენბრანდი იძულებული იყო მიეტოვებინა საექიმო პრაქტიკა და მთელი თავისი დრო ფოტოხელოვნებისთვის მიეძღვნა. მის ფოტოგრაფიებში დიდი მეგაპოლისების სასიცოცხლო სივრცეებია, ქალაქური ოაზისების ერთგვარი რეზიდენტები: წითელი სახანძრო მანქანები, ქალაქის შავ-თეთრი კიბეები, საღამო ხანს ცენტრალ პარკის ტბაზე მარტოდ დარჩენილი მოცისფრო ნავი, ჭრელაჭრულფერება პეპლები, ფანჯრიდან მომზირალი სურო, ვიოლინოს სიმები, ონავარი ციყვები და წითელ ვედროებზე წამოსკუპებული, მუქი ფერის მტრედები.
19.10.13 24 საათი
No comments:
Post a Comment