P.P.O.W. ნიუ იორკის ჩელსიში ერთ-ერთი ყველაზე საინტერესო და კონცეპტუალური გალერეაა.
იგი თავის დარბაზს მხოლოდ იმ ნამუშევრებს უთმობს, რომლებშიც წამყვანი თემა სოციალური და პოლიტიკური შინაარსია. მაგალითად, ცნობილი და არც ისე ცნობილი არტისტების მართა უილოსონისა და მართინ უონგის, მელანი ბანაჯოსა და ვუდი ფოქსის, ოლივიერ ბლანკარტისა და სარა ოპენჰაიმერის ნახატები, ფოტოები და ინსტალაციები. 2010 წელს პირველად ამ საგამოფენო სივრცეში წარადგინეს მხატვრის, მწერლისა და რეჟისორის სენდოუ ბირკის ამერიკული ყურანი“, რომლის ექსპოზიცია ისევე როგორც წელს, მაშინაც 11 სექტემბრის ტერაქტის თარიღს დაემთხვა.
მხატვრის ამ კოლექციას არაორაზროვანი დატვირთვა აქვს: ერთგვარი სიუჟეტური თანაარსებობა“, ამერიკული ყოველდღიურობისა და ისლამის თანაცხოვრება.
სამხრეთ კალიფორნიელი სენდროუ ბირკის ნახატების თემებია ქალაქი და ძალადობა, სხვადასხვა პოლიტიკური თუ იდეოლოგიური სტერეოტიპები, ციხე, გრაფიტი, სკეითბორდინგი, სერფინგი, ომი ერაყში/ ავღანეთში. ბირკის ყველაზე ცნობილი კოლექციაა ფსევდოისტორიული ნახატების სერია, რომელშიც აღწერილია, თითქოს ლოს ანჯელესი და სან ფრანცისკო კალიფორნიის გაკონტროლებისთვის იბრძოდნენ. მოგვიანებით კი მხატვარმა კალიფორნიისა და ნიუ იორკის ციხეების პეიზაჟებიც“ და დანგრეული ქალაქების გრაფიკაც შექმნა. ზოგჯერ მას სატირიკოს მხატვარსაც უწოდებენ, რომელიც აშარჟებს იმას, რაც ერთი შეხედვით, დაცინვის ობიექტი ვერ იქნება. მაგრამ სულ სხვაგვარი დატვირტვა აქვს ბირკის ყურანს“, რომლის შესახებაც იმისთვის, რომ ამ ნახატებს კიდევ უფრო დიდი ეთიკური კონფლიქტი“ არ გამოეწვიათ, გაცხადებული იყო, რომ სურების სახელდახელოდ გადაწერის აქტში იუმორის თუ ცინიზმის ნასახი არ იყო. არამედ ეს მუსულმანთა წმინდა წიგნის პატივისცემის კრეატიულ ჟესტს წარმოადგენდა, ოღონდ ამერიკული“ აღქმის ილუსტრირების საშუალებით. სენდოუ ბირკი სხვა მხატვართან ერთად ქმნის ხუთ ტილოს სახელწოდებით ღმერთის 99 ყველაზე სრულყოფილი სახელი“, რომელშიც 11 სექტემბრის ტერაქტში მონაწილე“ აეროპორტებია წარმოდგენილი. სამი აეროპორტი, საიდანაც ტერორისტების ოთხი რეისი განხორციელდა და ორი, საითკენაც თვითმფრინავები სავარაუდოდ მირმართებოდნენ.
2005 წელს სენდოუ ბირკმა ყურანის სურების ქაღალდზე გადაწერა დაიწყო, უფრო სწორედ, გადახატვა თუ დახატვა, ხოლო ფონად ჩარჩოში მოთავსებულ რელიგიურ ტექსტს ამერიკული ცხოვრების ამსახველ, ოღონდ სურის შინაარსის პირდაპირ თუ ქარაგმით შემცველ ეპიზოდებს ურთავდა. იმ პერიოდში სენდოუ ბირკი დანტეს ღვთაებრივი კომედიის“ თემებზე ახალ პროექტს - ფილმს იღებდა, მაგრამ უცებ ოკენის გადაღმა დანიურ გაზეთში გამოქვეყნებული მუჰამედის კარიკატურებთან დაკავშირებული სისხლიანი არეულობა დაიწყო. აგრესიულმა პროტესტებმა გადამღები ჯგუფი იძულებული გახადა ეკრანზე მუჰამედ წინასწარმეტყველის სამხატვრო იმიჯისადმი დამოკიდებულება არა მხოლოდ შეეცვალა, არამედ კორექტივები ფილმის სცენარშიც შეეტანა. საქმე იმაშია, რომ ფილმის პროდიუსერებს შეეშინდათ და მუჰამედი ფილმის სცენარიდან (დანტეს ნაწარმოებში მუჰამედი არის) საეთოდ ამოიღეს. თუმცა ჯერ არავინ იცოდა, რომ ფილმის რეჟისორი ამერიკულ ყურანზე“ მუშაობდა და ამ რელიგიური მიმდინაროების მთავარი წიგნის სურებს ფერწერულ იერს აძლევდა.
სენდოუ ბირკი რელიგიურ ტექსტს ნახატის საშუალებით თანამედროვეობაში ინტერპრეტირებს: ყურანის N... სურა ტრადიციული ისლამური კალიგრაფიით ინგლისურად იწერება, ხოლო კონტექსტად ყურანის რომელიმე თავის შინაარსის შესაბამისად ადამიანები მოძრაობენ - სახლებში, ოფისებში, ქუჩებში, პლანტაციებში, მაღაზიებში, მუზეუმებში; სარეცხის, სახანძრო, ნაგვის მანქანებთან, ავოტომობილებთან თუ სატვირთო სატრანსპორტო საშუალებებთან; ზაფხული, თოვლი, კალათბურთი, გოლფი, სერფინგი, ავტობუსის გაჩერება, ცათამბჯენები, შენობის ნანგრევები, სატელევიზიო სტუდია, გემები, თვითმფრინავები, სამშობიარო ბლოკში მშობიარე ქალი, ოჯახი, ბავშვები, სიყვარული, სიმყუდროვე... ბირკი მანამ, სანამ ყურანის“ უნიკალური კოლექციის შექმნას დაიწყებდა, ჩავიდა იმ ქალაქებში, სადაც გადაწერილი ყურანის ორიგინალები ინახება და თავად შეისწავლა ისინი მაროკოში, ლისაბონში, პარიზში, დუბლინში. ცნობილია, რომ ბირკი არაა მუსლიმი და არც რელიგიური ადამიანია, ამიტომ იმისთვის, რომ ყურანი კიდევ უფრო ახლოს ეგრძნო და ამ რელიგიას, როგორც თავად ამბობს, ამერიკული ფილტრის“ გარეშე გაცნობდა, ისეთ ქვეყნებში დაიწყო მოგზაურობა, როგორიცაა ინდოეთი, ინდონეზია, ფილიპინები - სტუმრობდა იმ ადგილებს, სადაც მუსლიმანური აღმსარებლობის ადამიანები ცხოვრობენ და მხოლოდ ამის შემდეგ -მუსლიმთა წმინდა წიგნის შესწავლას მიჰყო ხელი.
2001 წლის 11 სექტემბრის შემდეგ ურთიერთმიმართება დასავლეთი და მუსულმანობა“ ერთგვარი ცხელი თემა“ გახდა და, ცხადია, ეს კულტურულ-პოლიტიკური კონფლიქტური მეინსტრიმი“ დღესაც აქტუალურია, განსაკუთრებით ზოგიერთი ექსტრემისტი მქადაგებლის მოწოდების შემდეგ - ყურანი მასობრივად და დემონსტრატიულად დაიწვას. 2009 წელს სენდოუ ბირკი ამბობდა: თუ გავითვალისწინებთ ახლანდელ სიტუაციას, ყურანი შეიძლება აღმოჩნდეს ყველაზე მნიშვნელოვანი წიგნი დედამიწაზე, მაგრამ ამის შესახებ ცოტა ამერიკელმა იცის. მე ვცდილობ შევქმნა ვიზუალური მეტაფორები, რომელიც ტექსტთან ერთად აღიქმება და ამით მინდა ეს წიგნი ამერიკელებისთვის უფრო ხელმისაწვდომი და აქტუაალური გახდეს“. მხატვარი ხაზს უსვამს, რომ გამოსახულება არაა სურას ტექსტის პირდაპირი ილუსტრაცია, არამედ მისი პირადი ასოციაცია, მხატვრის მედიტაცია და საკუთარი წარმოდგენების პროეცირებაა. ხელოვანს გაცნობირებული აქვს, რომ მნახველს სავსებით შესაძლებელია მის ნახატებზე მწვავე რეაქცია ჰქონდეს, რადგანაც, ერთი შეხედვით, ამგვარი სცენები პროვოკაციულია და ისლამის კლასიკურ/კანონიკურ წაკითხვას არ შეესაბამება. თუმცა უნდა აღინიშნოს ისიც, რომ ამერიკელმა მნახველებმა, მათ შორის, მუსლიმანებმა სენდოუ ბირკის წინააღმდეგობრივი ჩანაფიქრი პოზოტიურად მიიღეს. მხატვარი სურების ილუსტრირებას სამომავლოდაც გეგმავს.
24 საათი 26.09.13
სენდოუ ბირკი რელიგიურ ტექსტს ნახატის საშუალებით თანამედროვეობაში ინტერპრეტირებს: ყურანის N... სურა ტრადიციული ისლამური კალიგრაფიით ინგლისურად იწერება, ხოლო კონტექსტად ყურანის რომელიმე თავის შინაარსის შესაბამისად ადამიანები მოძრაობენ - სახლებში, ოფისებში, ქუჩებში, პლანტაციებში, მაღაზიებში, მუზეუმებში; სარეცხის, სახანძრო, ნაგვის მანქანებთან, ავოტომობილებთან თუ სატვირთო სატრანსპორტო საშუალებებთან; ზაფხული, თოვლი, კალათბურთი, გოლფი, სერფინგი, ავტობუსის გაჩერება, ცათამბჯენები, შენობის ნანგრევები, სატელევიზიო სტუდია, გემები, თვითმფრინავები, სამშობიარო ბლოკში მშობიარე ქალი, ოჯახი, ბავშვები, სიყვარული, სიმყუდროვე... ბირკი მანამ, სანამ ყურანის“ უნიკალური კოლექციის შექმნას დაიწყებდა, ჩავიდა იმ ქალაქებში, სადაც გადაწერილი ყურანის ორიგინალები ინახება და თავად შეისწავლა ისინი მაროკოში, ლისაბონში, პარიზში, დუბლინში. ცნობილია, რომ ბირკი არაა მუსლიმი და არც რელიგიური ადამიანია, ამიტომ იმისთვის, რომ ყურანი კიდევ უფრო ახლოს ეგრძნო და ამ რელიგიას, როგორც თავად ამბობს, ამერიკული ფილტრის“ გარეშე გაცნობდა, ისეთ ქვეყნებში დაიწყო მოგზაურობა, როგორიცაა ინდოეთი, ინდონეზია, ფილიპინები - სტუმრობდა იმ ადგილებს, სადაც მუსლიმანური აღმსარებლობის ადამიანები ცხოვრობენ და მხოლოდ ამის შემდეგ -მუსლიმთა წმინდა წიგნის შესწავლას მიჰყო ხელი.
2001 წლის 11 სექტემბრის შემდეგ ურთიერთმიმართება დასავლეთი და მუსულმანობა“ ერთგვარი ცხელი თემა“ გახდა და, ცხადია, ეს კულტურულ-პოლიტიკური კონფლიქტური მეინსტრიმი“ დღესაც აქტუალურია, განსაკუთრებით ზოგიერთი ექსტრემისტი მქადაგებლის მოწოდების შემდეგ - ყურანი მასობრივად და დემონსტრატიულად დაიწვას. 2009 წელს სენდოუ ბირკი ამბობდა: თუ გავითვალისწინებთ ახლანდელ სიტუაციას, ყურანი შეიძლება აღმოჩნდეს ყველაზე მნიშვნელოვანი წიგნი დედამიწაზე, მაგრამ ამის შესახებ ცოტა ამერიკელმა იცის. მე ვცდილობ შევქმნა ვიზუალური მეტაფორები, რომელიც ტექსტთან ერთად აღიქმება და ამით მინდა ეს წიგნი ამერიკელებისთვის უფრო ხელმისაწვდომი და აქტუაალური გახდეს“. მხატვარი ხაზს უსვამს, რომ გამოსახულება არაა სურას ტექსტის პირდაპირი ილუსტრაცია, არამედ მისი პირადი ასოციაცია, მხატვრის მედიტაცია და საკუთარი წარმოდგენების პროეცირებაა. ხელოვანს გაცნობირებული აქვს, რომ მნახველს სავსებით შესაძლებელია მის ნახატებზე მწვავე რეაქცია ჰქონდეს, რადგანაც, ერთი შეხედვით, ამგვარი სცენები პროვოკაციულია და ისლამის კლასიკურ/კანონიკურ წაკითხვას არ შეესაბამება. თუმცა უნდა აღინიშნოს ისიც, რომ ამერიკელმა მნახველებმა, მათ შორის, მუსლიმანებმა სენდოუ ბირკის წინააღმდეგობრივი ჩანაფიქრი პოზოტიურად მიიღეს. მხატვარი სურების ილუსტრირებას სამომავლოდაც გეგმავს.
No comments:
Post a Comment